Fiscaliteit en Economie

ABVV pleit voor versterkte en duurzaam gefinancierde sociale zekerheid

Het ABVV schuift 10 pistes naar voor om onze sociale zekerheid te verankeren, verbeteren en verdiepen. We verbreden de financieringsbasis met oog op ‘de sociale zekerheid van morgen’.

Sociale zekerheid bloedt leeg, herfinanciering is broodnodig

Het beleid van de afgelopen jaren dreigt vanaf 2021 een zwaar en sterk oplopend tekort te creëren in de sociale zekerheid. De vakbonden trekken nu aan de alarmbel en roepen de politici op om deze praktijken stop te zetten en een halt toe te roepen aan het beleid dat de tekorten doet oplopen en de sociale zekerheid onderuit haalt.

ABVV voert op 14 mei actie voor meer koopkracht en tegen ongelijkheid

Op 14 mei mobiliseert het ABVV met de duidelijke eis voor meer koopkracht en een einde aan de toenemende ongelijkheid.

De dagen gaan voorbij en het rookgordijn van de Zweedse coalitie trekt weg

Dag na dag wordt steeds meer duidelijk dat – zoals het ABVV al maanden aangeeft – het sociaal en economisch beleid van de regering-Michel een mislukking is

ABVV verwerpt ontwerp IPA 2019-2020: onvoldoende antwoord op legitieme bezorgdheden werknemers

Het ontwerp IPA biedt onvoldoende antwoord op de legitieme vragen van de werknemers voor meer koopkracht en betere arbeidsvoorwaarden, zeker voor de werknemers met de laagste lonen.

ABVV tevreden met belangrijke aanpassing hervorming vennootschapsrecht, maar geheel blijft onverteerbaar

Ondanks enkele verbeteringen ten opzichte van de ontwerptekst, blijven we waarschuwen voor de sociale en fiscale gevolgen van deze hervorming. Partijen met een hart voor sociale en economische rechtvaardigheid roepen we op om vandaag tegen deze hervorming te stemmen.

Deze hervorming van het vennootschapsrecht wordt beter niet goedgekeurd

ACV, ABVV en ACLVB zijn zeer bezorgd over hervorming van het vennootschapsrecht die morgen besproken wordt in de kamer. De vakbonden vragen dan ook dit wetsontwerp niet goed te keuren. En om in de volgende legislatuur met een propere lei de modernisering van het vennootschapsrecht aan te pakken.

Memorandum van het ABVV ‘Samen voor sociale rechtvaardigheid’

Met het oog op een toenemende precariteit, de groeiende armoede en groter wordende ongelijkheden, legt het ABVV een reeks projecten en concrete, vernieuwende voorstellen nu al op de tafel van de volgende regering.

VBO-memorandum: recept voor sociale achteruitgang

Verpakt met de ultraliberale slogan ‘Less is more’ wil het VBO de sociale bescherming, de kwaliteit van de werkomstandigheden en de verloning van werknemers verminderen en de dividenden voor de aandeelhouders en de winsten van de grote bedrijven vergroten.