Fiscaliteit en Economie

ABVV verwerpt ontwerp IPA 2019-2020: onvoldoende antwoord op legitieme bezorgdheden werknemers

Het ontwerp IPA biedt onvoldoende antwoord op de legitieme vragen van de werknemers voor meer koopkracht en betere arbeidsvoorwaarden, zeker voor de werknemers met de laagste lonen.

ABVV tevreden met belangrijke aanpassing hervorming vennootschapsrecht, maar geheel blijft onverteerbaar

Ondanks enkele verbeteringen ten opzichte van de ontwerptekst, blijven we waarschuwen voor de sociale en fiscale gevolgen van deze hervorming. Partijen met een hart voor sociale en economische rechtvaardigheid roepen we op om vandaag tegen deze hervorming te stemmen.

Deze hervorming van het vennootschapsrecht wordt beter niet goedgekeurd

ACV, ABVV en ACLVB zijn zeer bezorgd over hervorming van het vennootschapsrecht die morgen besproken wordt in de kamer. De vakbonden vragen dan ook dit wetsontwerp niet goed te keuren. En om in de volgende legislatuur met een propere lei de modernisering van het vennootschapsrecht aan te pakken.

Memorandum van het ABVV ‘Samen voor sociale rechtvaardigheid’

Met het oog op een toenemende precariteit, de groeiende armoede en groter wordende ongelijkheden, legt het ABVV een reeks projecten en concrete, vernieuwende voorstellen nu al op de tafel van de volgende regering.

VBO-memorandum: recept voor sociale achteruitgang

Verpakt met de ultraliberale slogan ‘Less is more’ wil het VBO de sociale bescherming, de kwaliteit van de werkomstandigheden en de verloning van werknemers verminderen en de dividenden voor de aandeelhouders en de winsten van de grote bedrijven vergroten.

‘Cash for car’: (para)fiscale constructie waarvan duurzame mobiliteit en de sociale zekerheid het slachtoffer zijn

ACV, ABVV, IEB, Climaxi en Climate Express starten een procedure bij het Grondwettelijk Hof tegen de ‘cash for car’ wet.

Ontslag Michel-II: hoog tijd voor rechtvaardige sociale maatregelen

Het ABVV heeft akte genomen van de vraag tot ontslag van de minderheidsregering van Eerste minister Charles Michel

ABVV roept op om hervorming Vennootschapsrecht niet te stemmen

Het ABVV roept de Kamerleden op om deze grondige liberalisering van ons economisch stelsel niet op een drafje goed te keuren.

Handelsakkoord EU-Japan: meer dan een slechte zaak voor Europa en haar inwoners

Met het handelsakkoord ‘nieuwe stijl’ tussen de Europese Unie en Japan, dat morgen in het Europees Parlement ter stemming wordt gebracht, maakt de EU duidelijk dat ze vaart wil zetten met de vrije handelsakkoorden. Eens te meer wordt voorbij gegaan aan de terechte kritiek van de burgers, de vakbonden en de sociale bewegingen.