Het ABVV wil een parlementaire dam tegen armoede

Nu woensdag wordt in de Commissie sociale zaken een debat gevoerd over het optrekken van de sociale uitkeringen tot boven de armoededrempel. Voor het ABVV zijn hogere minimumuitkeringen een absolute prioriteit en mag het beleid daarrond geen onderwerp vormen van obscure politieke onderhandelingen in de wandelgangen. Het ABVV roept de politieke partijen dan ook op een parlementaire meerderheid tegen armoede te vormen.

Liberalisering van elektriciteit is economisch en sociaal nefast

De totale vrijmaking van de elektriciteits- en aardgasmarkt dateert ondertussen al van 12 jaar geleden. Maar wat is het resultaat? Een enorme prijsstijging voor de consument en een toename van ‘energiearmoede’.

“Regeling rond ‘vrijstelling eerste werknemer’ zit scheef.”

Voor de eerste werknemer betaalt de werkgever geen sociale bijdragen op het loon. Volgens recente cijfers van SD Worx zit dit systeem in de lift. Dat is geen goed nieuws en moet zorgen baren omdat de financiering van onze sociale zekerheid hierdoor leegloopt. “Als alles bij het oude blijft, dan loopt die kost op tot 1.2 miljard in 2024. Breidt het systeem uit, dan zitten we zelfs met een veelvoud.”

Geen 314.140 maar wel 481.363 werklozen in december 2019

Eerder deze week maakte de RVA de werkloosheidscijfers van december 2019 bekend. Meteen werden ook de cijfers van het hele jaar 2019 meegegeven, die de laagste zouden zijn sinds 1980.

Uitspraak Hof van Cassatie over vreedzame actie is gevaarlijk precedent voor betogings- en stakingsrecht

Het Hof van Cassatie bevestigt de veroordeling van de voorzitter van ABVV Antwerpen voor "kwaadwillig belemmeren van het verkeer". Al wie een actie voert waardoor het verkeer ‘belemmerd’ wordt, kan door deze uitspraak strafrechtelijk vervolgd worden.

Nationale manifestatie voor een sterke sociale zekerheid

Het ABVV besliste deze ochtend op het federaal bureau om een nationale manifestatie te organiseren voor een sterke sociale zekerheid. Deze zal plaatsvinden op 28 januari 2020. Wij roepen het maatschappelijk middenveld op zich hierbij aan te sluiten. Zo zal onze eis nog krachtiger worden gehoord.

ABVV confronteert politiek met realiteit werknemers en eist minimumloon van 14 euro per uur

We trokken de straat op met onze campagne 'Fight for 14', we hielden militantenbijeenkomsten en sensibiliseerden op markten, festivals, aan universiteiten en aan fabriekspoorten. Nu hebben we het debat naar de politieke arena gebracht. Want een hoger minimumloon is sociaal en economisch noodzakelijk.

Werknemers hebben recht op een leefbaar minimumloon

We staan wat versteld van de kwakkels die de werkgeversorganisaties de wereld insturen. Zij zijn van mening dat de optrekking van het minimumloon werknemers in de armoede zal storten. Niets blijkt minder waar. Het ABVV zet de puntjes op de i.

ABVV pleit voor versterkte en duurzaam gefinancierde sociale zekerheid

Het ABVV schuift 10 pistes naar voor om onze sociale zekerheid te verankeren, verbeteren en verdiepen. We verbreden de financieringsbasis met oog op ‘de sociale zekerheid van morgen’.

Minimumloon: ABVV laat zich niet afschepen met valse beloftes

Het ABVV geeft niet toe aan chantage en verwerpt de aalmoes die op tafel ligt, namelijk een schamele verhoging van het minimumloon met 1,1%. De onzekerheid en onduidelijkheid over verdere stappen, én het feit dat de werkgeversorganisaties deze minieme verhoging van het interprofessioneel minimumloon koppelen aan een ingreep op de opzegvergoedingen beantwoorden niet aan de legitieme verwachtingen van de werknemers. Wij blijven gaan voor een deftige verhoging van de laagste lonen.