Woordbreuk door regering én werkgevers: regelingen eindeloopbaan na 4 jaar al op de schop

De bruuske inperking van de toegang tot het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag veegt de verwachtingen van heel wat mensen opzij.

Acties voor waardige pensioenen op een redelijke leeftijd

Pensioenactie in gemeenschappelijk vakbondsfront

Kwaliteitsvolle re-integratie voor langdurig zieken: bal ligt in kamp regering

Het ABVV is verheugd over het unaniem advies van de sociale gesprekspartners dat nu is uitgebracht door de Nationale Arbeidsraad. We hebben belangrijke verbeteringen aangebracht die garanties inhouden voor een kwaliteitsvolle re-integratie. Het is nu aan de regering om dit uit te voeren.

ABVV: regering-Michel laat geen andere keuze dan sociaal verzet

Het federaal bureau van het ABVV maakte vandaag een analyse van het recente zomerakkoord van de regering-Michel.

Begroting en arbeidsdeal: deze ministers kopen hun zomerrust, ten koste van 100.000-den werkzoekenden

Kunst- en vliegwerk om toch maar met een akkoord naar buiten te kunnen komen alvorens de ministers op vakantie vertrekken. Dat is het resultaat van de fameuze gesprekken binnen de regering-Michel. In afwachting van de teksten, wil het ABVV alvast een eerste reactie geven op bepaalde luiken van de ‘arbeidsdeal’ en begroting. Conclusie: dit is een akkoord van gemiste kansen.

Degressieve werkloosheidsuitkeringen? Van een foute oplossing gesproken!

De minister van Werk Kris Peeters wil het sociaal overleg echter uithollen en wenst nu een "versnelde degressiviteit" toe te passen op de werkloosheidsuitkeringen om zo knelpuntberoepen in te vullen.

Begroting 2019 - het ABVV waarschuwt: “werknemers kunnen niet opnieuw de melkkoe van de regering zijn.”

Na weken wachten en na oeverloze discussies waarbij veel cijfers aangehaald werden (Planbureau, Hoge Raad van Financiën …) krijgen we nu nieuwe cijfers van het Monitoringcomité dat stelt dat een begrotingsinspanning van 2,66 tot 5 miljard euro nodig is - bedrag dat de regering dus zal moeten vinden om haar begroting 2019 sluitend te maken.

Geen 345.681 maar wel 490.318 werklozen in mei 2018

Naar maandelijkse gewoonte pakt de RVA uit met cijfers over de daling van het aantal werklozen. Het ABVV wijst erop dat de RVA het enkel heeft over de uitkeringsgerechtigde werklozen.

Veroordeling voorzitter ABVV-Antwerpen maakt actie voeren in België tot een misdrijf

De correctionele rechtbank te Antwerpen heeft zopas de voorzitter van ABVV-Antwerpen schuldig verklaard aan het misdrijf “kwaadwillige belemmering van het verkeer”, en dit naar aanleiding van onze nationale vakbondsactie die plaatsvond op 24 juni 2016 ter hoogte van de haven van Antwerpen.