Syndicale rechten

Opinie: Sneller naar meer zekerheid

Onze sociale zekerheid verdient meer snelheid, vinden Raf De Weerdt en Celien Vanmoerkerke van het ABVV. We schakelen een versnelling hoger met meer bruto.

België daalt op ranking werknemersbescherming

Op 19 juni bracht het Internationaal Vakverbond zijn veelbesproken ‘Global Rights Index’ uit. Dit rapport onthult een verontrustende situatie voor werknemers wereldwijd. Meer en vaker worden werknemersrechten met de voeten getreden. Ook in ons land.

Brief 4 - Sociaal overleg, samen overweg?

Een brief over het belang van goed sociaal overleg.

"Ja, het stakingsrecht staat onder druk. Ook in ons land.”

Het stakingsrecht is een essentieel onderdeel van de collectieve onderhandeling en de vakbondsvrijheid. Zonder stakingen hadden we geen weekend, geen betaald verlof, geen stemrecht. Dit recht staat sinds enkele jaren onder druk.

Strafrechtelijke vervolging wegens syndicale actie?! Wat is er aan de hand?

De correctionele rechtbank te Antwerpen heeft op vrijdag 29 juni 2018 de voorzitter van ABVV-Antwerpen schuldig verklaard aan het misdrijf “kwaadwillige belemmering van het verkeer”, en dit naar aanleiding van onze nationale vakbondsactie die plaatsvond op 24 juni 2016 in de haven van Antwerpen. De andere beklaagde, ook een militant van het ABVV, werd vrijgesproken.