Syndicale rechten

Bedrijf in moeilijkheden? Ook onderaannemers informeren!

Na 3 jaar onderhandelen zetten we een nieuwe belangrijke stap naar een betere aanpak wanneer bedrijven in moeilijkheden willen herstructureren. Sectoren en bedrijven moeten vanaf nu werk maken van afspraken zodat moederbedrijven hun onderaannemers snel en accuraat informeren.

Vakbonden veroordelen schendingen van de mensenrechten in de Filipijnen

Op de Internationale Dag voor de Rechten van de Mens vragen vakbonden wereldwijd aandacht voor de penibele situatie in de Filipijnen. Mensenrechten en vakbondsrechten worden er met de voeten getreden.

Bedrijven en mensenrechten: Belgiƫ moet engagement concreet maken

Hoewel er nog een lange weg te gaan is voordat een internationaal verdrag wordt aangenomen, is een dergelijk instrument essentieel om een einde te maken aan de straffeloosheid van multinationals op het gebied van de mensenrechten.

Teken de petitie om Braziliaans oud-president Lula vrij te krijgen

Op 20 augustus zat de voormalig Braziliaanse president Luiz 'Lula' Inacio da Silva 500 dagen vast in de gevangenis. Sinds zijn gevangenschap is de strijdvaardigheid er niet minder om geworden. Zo verzamelde men onlangs haast 100.000 handtekeningen voor zijn vrijlating. Lula zit ongegrond vast, er is geen bewijstlast. Dit kan niet in een liberale democratie.

Opinie: Sneller naar meer zekerheid

Onze sociale zekerheid verdient meer snelheid, vinden Raf De Weerdt en Celien Vanmoerkerke van het ABVV. We schakelen een versnelling hoger met meer bruto.