Werk en Recht

Gerichte controles voor gelijke kansen

Bij sollicitaties heeft in de praktijk niet iedereen een gelijke kans. Wat kunnen we doen om de ongelijke behandeling te stoppen?

Warme voorstellen voor de toekomst

De verschillende regeringen maken met hun kil en onevenwichtig beleid het leven van heel wat mensen moeilijker. Dat moet veranderen. Jij bent in mei aan zet om de ommekeer mogelijk te maken. Wij hebben alvast een inspirerende prioriteitenlijst opgesteld voor een eerlijk beleid in het teken van gelijkheid en vooruitgang voor iedereen.

"Ja, het stakingsrecht staat onder druk. Ook in ons land.”

Het stakingsrecht is een essentieel onderdeel van de collectieve onderhandeling en de vakbondsvrijheid. Zonder stakingen hadden we geen weekend, geen betaald verlof, geen stemrecht. Dit recht staat sinds enkele jaren onder druk.

Reality check: de sociaal-economische barometer 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Variabele verloning opent de deur naar willekeur

Ervaringsbarema’s zijn helder, objectief en zeker. Ze garanderen evolutie in je loon en werken motiverend. Barema’s afschaffen betekent de concurrentie tussen werknemers aanwakkeren. Dat is geen goed idee.