Vakbondsactie

Bedrijven en mensenrechten: België moet engagement concreet maken

Hoewel er nog een lange weg te gaan is voordat een internationaal verdrag wordt aangenomen, is een dergelijk instrument essentieel om een einde te maken aan de straffeloosheid van multinationals op het gebied van de mensenrechten.

“Aan de volgende regering: gun mama’s rust!” - open brief

Gezinsorganisaties, vrouwenraad, mutualiteiten en vakbonden eisen dat de tijd die een mama kan spenderen met haar pasgeborene niet afhankelijk mag zijn van haar gezondheidssituatie vóór de bevalling.

Sociale zekerheid in het rood? Het zijn de inkomsten!

Om na jaren van budgettair wanbeleid de meubelen te redden wordt een ongezien zware inleveringsronde voorbereid. Niet op de uitgaven richting farma-industrie, wel op ziekte- en werkloosheidsuitkeringen, pensioenen en gezondheidszorg. De vakbonden willen dit vermijden door de focus te leggen op de inkomsten, en niet op de uitgaven van de sociale zekerheid.

“Deliveroo wil absoluut pottenkijkers weg houden”

Ook werknemers in de platformeconomie verdienen respect en degelijke werkvoorwaarden.

België daalt op ranking werknemersbescherming

Op 19 juni bracht het Internationaal Vakverbond zijn veelbesproken ‘Global Rights Index’ uit. Dit rapport onthult een verontrustende situatie voor werknemers wereldwijd. Meer en vaker worden werknemersrechten met de voeten getreden. Ook in ons land.