Koopkracht

Je bent het waard. We blijven gaan voor een stevige verhoging van het minimumloon

We leggen ons niet neer bij een schamele 10 eurocent bruto per uur. Wij houden voet bij stuk en blijven opkomen voor zij die met een laag loon moeten rondkomen.

Bye, bye effectentaks zonder effect

De effectentaks is vanuit verschillende oogpunten ongrondwettelijk. Dat oordeelde het Grondwettelijk Hof. Deze taks was een rookgordijn.

Economisch gezond verstand: haal die koopkracht omhoog

Wie werkt moet waardig kunnen leven. Dit is een kwestie van rechtvaardigheid. Een koopkrachtige bevolking is het beste schild tegen mogelijk economisch onheil.

Meer zekerheid, meer kwaliteit: sociaal-economische barometer 2019

De regionale regeringen zijn gevormd. Nu kijken we volop naar het federale niveau. Wat heeft de afgelopen regeerperiode opgeleverd? Waarom kampen we met een begrotingstekort? Hoe komt het dat de koopkracht en de sociale zekerheid onder druk staan? Wat moet er gebeuren?

Sociale zekerheid in het rood? Het zijn de inkomsten!

Om na jaren van budgettair wanbeleid de meubelen te redden wordt een ongezien zware inleveringsronde voorbereid. Niet op de uitgaven richting farma-industrie, wel op ziekte- en werkloosheidsuitkeringen, pensioenen en gezondheidszorg. De vakbonden willen dit vermijden door de focus te leggen op de inkomsten, en niet op de uitgaven van de sociale zekerheid.