Verhoging sociale minima: "Beleidsmakers, trek de inkomensgrenzen op"

We hebben via sociaal overleg gezorgd voor hogere sociale minima, maar het is nu aan de beleidsmakers, zowel federaal als regionaal, om het werk af te maken.

“Deliveroo wil absoluut pottenkijkers weg houden”

Ook werknemers in de platformeconomie verdienen respect en degelijke werkvoorwaarden.

Studentenjob? Opgelet voor misbruik

Sinds 2016 gelden nieuwe regels voor studentenarbeid. De grens van vijftig dagen per jaar ging op de schop. Sindsdien mogen studenten jaarlijks 475 uur werken. Het ABVV wees al van in het begin op de mogelijke problemen, zoals een stijgende concurrentie tussen jobstudenten en vaste medewerkers of een onhoudbare flexibiliteit voor de jongeren in kwestie.

Opinie: Sneller naar meer zekerheid

Onze sociale zekerheid verdient meer snelheid, vinden Raf De Weerdt en Celien Vanmoerkerke van het ABVV. We schakelen een versnelling hoger met meer bruto.

Het minimumloon: zonder strijd, geen overwinning

Wij eisen een aanzienlijke verhoging van het minimumloon. Het is ondertussen al 10 jaar geleden dat de minimumlonen werden verhoogd. Daarom dat we tijdens de onderhandelingen van een ontwerp-IPA niet akkoord konden gaan met een schamele verhoging van 10 eurocent.