Alle thema's

Info over onze internationale syndicale projecten met lokale vakbonden in Zuid-Amerika, Afrika, de Caraïben en het Midden-Oosten?

Bedrijven en mensenrechten: België moet engagement concreet maken

Hoewel er nog een lange weg te gaan is voordat een internationaal verdrag wordt aangenomen, is een dergelijk instrument essentieel om een einde te maken aan de straffeloosheid van multinationals op het gebied van de mensenrechten.

Teken de petitie om Braziliaans oud-president Lula vrij te krijgen

Op 20 augustus zat de voormalig Braziliaanse president Luiz 'Lula' Inacio da Silva 500 dagen vast in de gevangenis. Sinds zijn gevangenschap is de strijdvaardigheid er niet minder om geworden. Zo verzamelde men onlangs haast 100.000 handtekeningen voor zijn vrijlating. Lula zit ongegrond vast, er is geen bewijstlast. Dit kan niet in een liberale democratie.

België daalt op ranking werknemersbescherming

Op 19 juni bracht het Internationaal Vakverbond zijn veelbesproken ‘Global Rights Index’ uit. Dit rapport onthult een verontrustende situatie voor werknemers wereldwijd. Meer en vaker worden werknemersrechten met de voeten getreden. Ook in ons land.

Handelsakkoord EU-Japan: meer dan een slechte zaak voor Europa en haar inwoners

Met het handelsakkoord ‘nieuwe stijl’ tussen de Europese Unie en Japan, dat morgen in het Europees Parlement ter stemming wordt gebracht, maakt de EU duidelijk dat ze vaart wil zetten met de vrije handelsakkoorden. Eens te meer wordt voorbij gegaan aan de terechte kritiek van de burgers, de vakbonden en de sociale bewegingen.

Sociale dumping: het uur van de waarheid, Europa moet een keuze maken!

Het ABVV stelt voorwaarden bij de herziening van de detacheringsrichtlijn.