Alle thema's

Bye, bye effectentaks zonder effect

De effectentaks is vanuit verschillende oogpunten ongrondwettelijk. Dat oordeelde het Grondwettelijk Hof. Deze taks was een rookgordijn.

Economisch gezond verstand: haal die koopkracht omhoog

Wie werkt moet waardig kunnen leven. Dit is een kwestie van rechtvaardigheid. Een koopkrachtige bevolking is het beste schild tegen mogelijk economisch onheil.

Meer zekerheid, meer kwaliteit: sociaal-economische barometer 2019

De regionale regeringen zijn gevormd. Nu kijken we volop naar het federale niveau. Wat heeft de afgelopen regeerperiode opgeleverd? Waarom kampen we met een begrotingstekort? Hoe komt het dat de koopkracht en de sociale zekerheid onder druk staan? Wat moet er gebeuren?

ABVV pleit voor versterkte en duurzaam gefinancierde sociale zekerheid

Het ABVV schuift 10 pistes naar voor om onze sociale zekerheid te verankeren, verbeteren en verdiepen. We verbreden de financieringsbasis met oog op ‘de sociale zekerheid van morgen’.

Sociale zekerheid bloedt leeg, herfinanciering is broodnodig

Het beleid van de afgelopen jaren dreigt vanaf 2021 een zwaar en sterk oplopend tekort te creëren in de sociale zekerheid. De vakbonden trekken nu aan de alarmbel en roepen de politici op om deze praktijken stop te zetten en een halt toe te roepen aan het beleid dat de tekorten doet oplopen en de sociale zekerheid onderuit haalt.