Alle thema's

Hogere productiviteit leidt naar solide sociale zekerheid

Onze sociale zekerheid is een prachtig stelsel dat we moeten koesteren en verzorgen. En dus moeten er genoeg middelen naar toe. Maar daar wringt het schoentje. Alhoewel. Er bestaan wel degelijk oplossingen.

Opinie: Sneller naar meer zekerheid

Onze sociale zekerheid verdient meer snelheid, vinden Raf De Weerdt en Celien Vanmoerkerke van het ABVV. We schakelen een versnelling hoger met meer bruto.

Het minimumloon: zonder strijd, geen overwinning

Wij eisen een aanzienlijke verhoging van het minimumloon. Het is ondertussen al 10 jaar geleden dat de minimumlonen werden verhoogd. Daarom dat we tijdens de onderhandelingen van een ontwerp-IPA niet akkoord konden gaan met een schamele verhoging van 10 eurocent.

Sociale zekerheid bloedt leeg, herfinanciering is broodnodig

Het beleid van de afgelopen jaren dreigt vanaf 2021 een zwaar en sterk oplopend tekort te creƫren in de sociale zekerheid. De vakbonden trekken nu aan de alarmbel en roepen de politici op om deze praktijken stop te zetten en een halt toe te roepen aan het beleid dat de tekorten doet oplopen en de sociale zekerheid onderuit haalt.

ABVV voert op 14 mei actie voor meer koopkracht en tegen ongelijkheid

Op 14 mei mobiliseert het ABVV met de duidelijke eis voor meer koopkracht en een einde aan de toenemende ongelijkheid.