Alle thema's

Bedrijven zitten op bergen cash

Het geloof in de economische fabeltjes van de afgelopen jaren hebben de bedrijven en aandeelhouders geen windeieren gelegd. Ze zijn ongelofelijk goed bediend, en de bedrijven zitten nu op veel cash geld. Maar ondanks de beloftes levert dat geen investeringen in werknemers op. Het wordt tijd dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Het geld is niet verdwenen, het ging van de werknemers naar de aandeelhouders.

December is cadeautjesmaand: draagt elke job evenwaardig bij?

December is cadeautjesmaand, cadeautjes die vaak terug te vinden zijn op een kerst- of wintermarkt. En net zoals daar heel wat lekkers te smullen valt, hebben werkgevers dat ongeveer ook met sommige aspecten uit onze arbeidsmarkt. En dat komt de gezondheid van onze samenleving niet ten goede.

"Bijdragen naar draagkracht" - Raf De Weerdt

In onze zoektocht naar een bredere financieringsbasis voor de sociale zekerheid wordt het hoog tijd om de olifant in de kamer onder ogen te komen: inkomsten uit kapitaal en vermogen. Rechtvaardige fiscaliteit zal onze sociale zekerheid mee uit het slop halen.

Persberichten

ABVV confronteert politiek met realiteit werknemers en eist minimumloon van 14 euro per uur

We trokken de straat op met onze campagne 'Fight for 14', we hielden militantenbijeenkomsten en sensibiliseerden op markten, festivals, aan universiteiten en aan fabriekspoorten. Nu hebben we het debat naar de politieke arena gebracht. Want een hoger minimumloon is sociaal en economisch noodzakelijk.

Sociaal-economische barometer ABVV: op naar meer zekerheid en kwaliteit

Met het oog op meer kwaliteit en zekerheid vestigen we met nieuwe cijfers in onze ‘sociaal-economische barometer 2019’, de aandacht op de onrustwekkende economische situatie, de achteruitgang van de koopkracht, een sociale zekerheid onder zware druk en een budgettair verontrustende situatie.