Sociaal Overleg

Opnieuw aan het werk na landurige ziekte

Deze praktische handleiding biedt delegees in het comité voor preventie en bescherming en syndicaal afgevaardigden meer uitleg over de nieuwe spelregels. Ze waarschuwt voor het opstarten van een re‑integratietraject maar biedt ook alternatieven en concrete tips voor afgevaardigden om werknemers tijdens hun ziekteperiode of bij hun terugkeer individueel en collectief bij te staan.

Digitalisering

Samen voor sociaal verantwoorde digitalisering

Deze brochure is een concreet hulpmiddel voor delegees om de digitalisering aan te pakken en te omkaderen, zodat iedereen erop vooruitgaat. Hoe overleggen in de ondernemingsraad? Welke vragen stellen? Wat is je rol als vakbondsafgevaardigde? Hoe informeren en overleggen over de sociale gevolgen van nieuwe technologieën in het bedrijf? Hoe kan je anticiperen op basis van de economische en financiële informatie?

Sociaal-economische Barometer 2018

Sociaal-economische barometer 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Meer op www.abvvbarometer.be

Click here to see the short english version

Hoe (on) gezond is je onderneming ?Handleiding om jaarrekeningen te analyseren

Hoe (on) gezond is je onderneming ? Handleiding om jaarrekeningen te analyseren

Vakbondsvertegenwoordigers in ondernemingsraden (OR) worden regelmatig geconfronteerd met economische en financiële bedrijfsgegevens die vaak moeilijk te interpreteren zijn. Deze brochure wijst je de weg, leert je de rekeningen te analyseren en in te zetten in je vakbondwerk.

Barometer 2017

Sociaal-economische barometer 2017

De sterktes en verbeterpunten van onze samenleving: werkgelegenheid, verdeling van vermogen en rijkdom, fiscaliteit en belastingen, ongelijkheid, armoede en gelijke kansen, sociale zekerheid en bescherming, arbeidsmarkt,  arbeidsvoorwaarden en statuten, loon, inkomen en koopkracht, mobiliteit, gezondheid, evenwicht werk-privé ...

Brochure De loonkloof dichten in de praktijk

De loonkloof dichten in de praktijk - de wet staat aan jouw kant

Deze praktische brochure voor delegees legt je stap voor stap uit hoe je te werk kan gaan en bulkt van de handige tips zodat je de loonkloof V/M kan dichten in de praktijk.

Brochure Die van de vakbond

Die van de vakbond

Portretten van werknemers -  delegees, gewone mensen zoals jij, die dag na dag in de weer zijn om de noden of de problemen die jij in je bedrijf hebt, op te lossen.