Sociaal Overleg

ABC Procedure 2020

ABC van de Procedure

Deze brochure is een geheugensteuntje, een hulpmiddel voor ervaren en minder ervaren afgevaardigden. We zetten de grote nieuwigheden voor de sociale verkiezingen van 2020 in de kijker. Ben je voor eerst kandidaat of overweeg je dat? Deze brochure geeft helder en bondig antwoord op je vragen. We maken je wegwijs via de verkiezingskalender en overlopen de verschillende stappen van de verkiezingsprocedure.

Barometer 2019

Sociaal-economische barometer 2019

De ‘sociaal-economische barometer is de jaarlijkse reality check van het ABVV over koopkracht, lonen en productiviteit; ongelijkheid; economie en welvaart; arbeidskwaliteit; welzijn en sociale bescherming; duurzaam samen leven. Check de verbeterpunten met het oog op kwaliteit en zekerheid zodat niemand achterblijft.

Mobiliteit: enquête woon-werkverkeer als syndicaal instrument

Mobiliteit verbeteren begint bij vlot en duurzaam woon-werkverkeer. Deze brochure legt uit hoe je de enquête woon-werkverkeer aangrijpt als syndicale hefboom, en zet jou als delegee op weg met tips en suggesties voor concrete acties.

Opnieuw aan het werk na landurige ziekte

Deze praktische handleiding biedt delegees in het comité voor preventie en bescherming en syndicaal afgevaardigden meer uitleg over de nieuwe spelregels wanneer werknemers na langdurige ziekte opnieuw aan de slag gaan. We waarschuwen voor het opstarten van een re‑integratietraject 'back to work' maar we bieden ook alternatieven en concrete tips om werknemers tijdens hun ziekte of bij hun terugkeer individueel en collectief bij te staan.

Digitalisering

Samen voor sociaal verantwoorde digitalisering

Deze brochure is een concreet hulpmiddel voor delegees om de digitalisering aan te pakken en te omkaderen, zodat iedereen erop vooruitgaat. Hoe overleggen in de ondernemingsraad? Welke vragen stellen? Wat is je rol als vakbondsafgevaardigde? Hoe informeren en overleggen over de sociale gevolgen van nieuwe technologieën in het bedrijf? Hoe kan je anticiperen op basis van de economische en financiële informatie?

Sociaal-economische Barometer 2018

Sociaal-economische barometer 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Meer op www.abvvbarometer.be

Click here to see the short english version

Hoe (on) gezond is je onderneming ?Handleiding om jaarrekeningen te analyseren

Hoe (on) gezond is je onderneming ? Handleiding om jaarrekeningen te analyseren

Vakbondsvertegenwoordigers in ondernemingsraden (OR) worden regelmatig geconfronteerd met economische en financiële bedrijfsgegevens die vaak moeilijk te interpreteren zijn. Deze brochure wijst je de weg, leert je de rekeningen te analyseren en in te zetten in je vakbondwerk.

Barometer 2017

Sociaal-economische barometer 2017

De sterktes en verbeterpunten van onze samenleving: werkgelegenheid, verdeling van vermogen en rijkdom, fiscaliteit en belastingen, ongelijkheid, armoede en gelijke kansen, sociale zekerheid en bescherming, arbeidsmarkt,  arbeidsvoorwaarden en statuten, loon, inkomen en koopkracht, mobiliteit, gezondheid, evenwicht werk-privé ...

Geomonitoring: spelregels

Geomonitoring: de spelregels

Met technologische snufjes worden werkinstrumenten en werknemers gevolgd en gelokaliseerd. Vaak gaat om een nauwelijks verholen manier om de werkdruk op te voeren. Wat zijn de spelregels? Wat kan je als delegee ondernemen? Hoe moeten werknemers geïnformeerd worden? Deze brochure geeft je antwoorden op deze vragen.

Brochure De loonkloof dichten in de praktijk

De loonkloof dichten in de praktijk - de wet staat aan jouw kant

Deze praktische brochure voor delegees legt je stap voor stap uit hoe je te werk kan gaan en bulkt van de handige tips zodat je de loonkloof V/M kan dichten in de praktijk.