Vrouwelijke kandidaten voor een sterke vakbond

Sterke vrouwen, sterke kandidaten, sterke vakbond. Stel je kandidaat voor team-ABVV! Vrouwen moeten immers ‘hun zeg’ hebben in beslissingen over hun baan, loon en arbeidsvoorwaarden... en vrouwen zijn nodig in alle overlegorganen in bedrijven en binnen de vakbond. Omwille van hun ervaring, hun competenties, hun vrouwelijke invalshoek. Wacht niet langer, samen vooruit!

Jouw rechten als uitzendkracht

Je bent uitzendkracht en hebt vaak de indruk dat de voordelen waarvan werknemers met een vast contract kunnen profiteren, niet voor jou weggelegd zijn? Dat klopt niet. Om het jou te bewijzen: lees aandachtig deze brochure.
Al je rechten als interim, of het nu gaat om je contract, loon, premies, arbeidsduur, veiligheid, ziekte-, verlof- of feestdagen... vind je ook op www.rechtenuitzendkracht.be

Doel: nul kanker op het werk

Kanker is nog steeds een belangrijke doodsoorzaak bij sterfgevallen gelieerd aan een beroepsactiviteit. In deze brochure lezen delegees hoe ze het aantal gevallen van kanker op de werkvloer kunnen terugdringen.

Terug aan het werk na arbeidsongeschiktheid

Info-brochure voor ABVV leden met  een ziekte- of invaliditeitsuitkering. Wat zijn je mogelijkheden wanneer je het werk wil of moet hervatten na ziekte? Hoe verloopt de erkenning van arbeidsongeschiktheid? Wanneer moet je terug aan het werk? Wat is gedeeltelijke werkhervatting?

Verlofmogelijkheden 2019

Verlofmogelijkheden voor werkende ouders

Deze handige brochure met praktische tips voor ouders informeert je over je rechten bij zwangerschap, moederschapsverlof, vaderschapsverlof en geboorteverlof, borstvoedingspauzes, kraamgeld, kinderbijslag, tijdskrediet, ouderschapsverlof, adoptie- en pleegzorgverlof...

De wet wendbaar en werkbaar werk

Wat staat er in de ‘Flexwet’ die werk wendbaar en nauwelijks werkbaar maakt? Hoe kan je als delegee syndicale controle uitoefenen op de flexibiliteit, de overuren, …?

Syndicale gids ISO 45001

Deze gids is bestemd voor gebruik door vakbondsdelegees die de gezondheid en veiligheid wil waarborgen op werkplaatsen waar de werkgever de norm ISO 45001 wil invoeren. Deze gids werd zorgvuldig samengesteld om je op de hoogte te houden van de recente ontwikkelingen.

Sociaal-economische Barometer 2018

Sociaal-economische barometer 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Meer op www.abvvbarometer.be

Click here to see the short english version

Belastingsgids2018

Belastingsgids 2018

Ondanks de informatisering van de belastingberekening, blijft de Belastinggids van het ABVV een uiterst nuttig en belangrijk werkinstrument.

Pensioenkrant: zorgen over zware beroepen

Deze tweede pensioenkrant van de drie vakbonden gaat dieper in op de onrechtvaardige regeringsplannen rond zware beroepen.