Het Vlaams ABVV zoekt een

adviseur sociaal beleid en woonbeleid

Voor het ontwikkelen van ABVV-standpunten over sociaal beleid, Vlaamse sociale bescherming en woonbeleid.

Je voert overleg met de Vlaamse sociale partners over die thema’s in adviesorganen en raden van bestuur.  Als expert biedt je ondersteuning aan de ABVV-afdelingen.

Profiel

Je herkent jezelf in de doelstellingen van het ABVV.

Je beschikt over een universitair diploma, bij voorkeur in de sociale  wetenschappen of gelijkwaardig door ervaring. Ervaring in het domein van sociaal beleid, sociale bescherming of woonbeleid in een beleidsomgeving is een pluspunt.

Je bent sterk in het snel analyseren en synthetiseren van informatie.

Je bent heel contactvaardig,  je argumenteert duidelijk en met overtuigingskracht. Je schrijft heldere en kernachtige teksten.

Je neemt initiatief. Je werkt graag in team. Je houdt van overleg en werkt oplossingsgericht.

Je bent alert voor de syndicale belangen. Je kan je inleven in de drijfveren van de partners in het overleg.

Je bouwt snel een intern en extern netwerk op.

Je beheerst Office 2016.

Taken

Je ontwikkelt  en bereidt standpunten voor (samen met de collega’s op de studiedienst) op het Vlaams beleidsniveau rond:

* Sociale bescherming: de organisatie en de financiering waaronder de Vlaamse Zorgverzekering en de thema’s van de Vlaamse sociale bescherming.

* Gezinsbeleid: kinderopvang en kinderbijslag

* Ouderenzorg en gezondheidszorg

* Lokaal sociaal beleid steden en gemeenten

* Woonbeleid en sociale huisvesting

* Armoedebeleid

Je bepaalt of bewaakt steeds de syndicale invalshoek. Je zorgt voor input via de opbouw van een intern en extern netwerk (andere experts en organisaties)

Je vertegenwoordigt het Vlaams ABVV in de SERV-commissie sociale bescherming; de Strategische Adviesraad Welzijn, Gezondheid en Gezin (SAR WGG); het Raadgevend comité Kind en Gezin, FAMIFED (opvolging overdracht bevoegdheid kinderbijslag), in het overleg met beleid en partners in het Overlegcomité WVG (Vesoc sociaal)

Je neemt deel aan overleg met de Vlaamse administratie, kabinetten, sociale partners.

Je maakt actief gebruik van je extern netwerk om onze standpunten ingang te doen vinden.

Je valoriseert je expertise extern via deelname aan studiedagen, het schrijven van persberichten en opiniestukken in samenwerking met de woordvoerder en de directeur.

Je valoriseert je expertise vooral intern via het schrijven van ontwerpstandpunten voor het bestuur en het congres, het terugkoppelen van beleidsinformatie naar het intern netwerk, via het bieden van bijstand/advies bij vragen in de  bedrijfssectoren, het beantwoorden of doorverwijzen bij informatievragen. Je neemt deel aan interne werkgroepen, waarbij je actief samenwerkt met collega’s.

Je rapporteert intern aan de directeur studiedienst.

Wij bieden:

* een voltijds contract van onbepaalde duur

* loon volgens ABVV-barema

* opleiding en ondersteuning door de organisatie

* andere extra-legale voordelen

* een prettige werksfeer

* standplaats Brussel

Sollicitatieprocedure:

Je stuurt je gemotiveerde sollicitatiebrief met CV vóór 25 februari 2018 naar Caroline Copers, Algemeen Secretaris Vlaams ABVV, Hoogstraat 42, 1000 Brussel of via e-mail (bij voorkeur) naar PenO@vlaamsabvv.be t.a.v. Stiene Van Rie, Directeur P&O.

Bijkomende inlichtingen: 02/506.82.62