Actie Wij willen schone kleren, gemaakt aan een leefbaar loon!

Wij willen schone kleren, gemaakt aan een leefbaar loon!

Vakbond ABVV | Schone kleren campagne, juni 2014

Vlak voor de zomersolden lanceren de Schone Kleren Campagne en achACT het derde merkenrapport ‘Wij willen schone kleren, gemaakt aan een leefbaar loon!’. De centrale vraag in het rapport luidt: “Wat doen de merken en kledingbedrijven om een leefbaar loon te garanderen aan de werknemers in de kledingfabrieken?” 18 Belgische en 37 internationale kledingbedrijven kregen deze vraag voorgeschoteld.

Het resultaat is mager: geen enkel kledingbedrijf kan vandaag een leefbaar loon garanderen aan de kledingarbeiders in landen als Bangladesh en Cambodja. Toch beschrijft het rapport ook interessante proefprojecten die de Belgische kledingbedrijven kunnen inspireren.

De Schone Kleren Campagne en achACT stellen deze publicatie voor met een actie in de Nieuwstraat, op maandag 30 juni. Consumenten zullen aan de hand van een “Rad van Fortuin” meer informatie krijgen over het leefbaar loon en het beleid van hun favoriete merken hierrond. Wat hebben de kledingarbeiders hierbij te winnen?

Tegelijk met het rapport wordt een applicatie voor smartphones gelanceerd die consumenten kan helpen om tijdens het winkelen alle informatie bij de hand te hebben.