Actu Werelddag voor veiligheid en gezondheid

28 april: werelddag voor veiligheid en gezondheid op het werk

veiligheid en gezondheid op het werk

Het ABVV herdenkt de slachtoffers van ongevallen op het werk en benadrukt de sleutelrol van vakbonden bij de uitwerking van een preventiebeleid.

In Belgiƫ waren, alleen al in het jaar 2008, 165.126 werknemers slachtoffer van een werkongeval (exclusief ongevallen op de weg van en naar het werk). 103 werknemers verloren daarbij het leven. Verontrustende cijfers.

Belang van preventie

De Werelddag voor veiligheid en gezondheid op het werk van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) heeft tot doel het belang te onderstrepen van een preventiecultuur op het gebied van veiligheid en gezondheid op het werk. Het thema van de Werelddag 2010 is: ‘nieuwe risico’s en preventiestrategieĆ«n in een veranderde arbeidswereld’.

Er is de technische vooruitgang, er zijn de nieuwe gevaren en risico’s, maar ook de relatie tussen werkgever en werknemer, het demografisch profiel van de Europese beroepsbevolking, de arbeidspatronen en de soorten arbeid veranderen. Die veranderingen hebben op hun beurt een invloed op hoe veiligheid en gezondheid moet worden aangepakt, zowel op de werkplek als op regionaal, nationaal en internationaal niveau.

De IAO benadrukt de nood aan nieuwe preventieve acties op zowel nationaal als regionaal niveau om aan deze nieuwe uitdagingen tegemoet te komen. Verder onderstreept de IAO dat de rol van de beleidsmakers, de werkgevers- en werknemersorganisaties, de preventiemedewerkers en andere actoren daarbij heel belangrijk is.

Vakbonden redden levens

Het Internationaal Vakverbond (IVV) laat er geen twijfel over bestaan: vakbonden redden levens.

“Bovenop de onveilige en precaire arbeidsomstandigheden worden wereldwijd heel wat werknemers in deze tijden van economische crisis geconfronteerd met bijkomende arbeidsdruk, onveiligheid en verminderde bescherming”, aldus Guy Ryder, algemeen secretaris van het IVV. “Vakbonden zijn cruciaal om veilig en werkbaar werk als een recht voor elke werknemer te garanderen en niet een privilege van enkelen. Dat is waarom het Internationaal Vakverbond ‘Vakbonden redden levens’ koos als motto voor deze 28ste april.”