PB Wereldactiedagen voor de verdediging van de vakbondsrechten in Mexico

Wereldactiedagen voor de verdediging van de vakbondsrechten in Mexico

De drie Belgische vakbonden zijn solidair met de Mexicaanse vakbonden

Actie voor de Mexicaanse ambassade in Brussel | 16 februari  2011 |  12u - 12u30

De drie Belgische vakbonden, ACV, ABVV en ACLVB voeren een actie op woensdag 16 februari 2011 om 12u voor de Mexicaanse ambassade (Franklin Rooseveltlaan, 94, 1050 Brussel). Deze solidariteitsactie met de Mexicaanse vakbonden schrijft zich in in de campagne van de internationale Federaties en het Internationaal vakverbond (IVV) in de week van 14 tot 19 februari.

Met deze actie willen we:

1. de gewelddadige dood herdenken van 65 mijnwerkers, die op 19 februari 2006 door een explosie, op honderden meters diep, zijn omgekomen in de koolmijn Pasta de Conchos de Grupo México. Vijf jaar later zijn hun lichamen nog steeds niet geborgen en hebben de Mexicaanse autoriteiten de verantwoordelijken van de ramp nog steeds niet geïdentificeerd of vervolgd.

2. via de ambassade de Mexicaanse regering interpelleren om het recht op vereniging dat, door de IAO is erkend, te respecteren en de aanvallen op vakbonden te stoppen.

Sinds 2006 voert de Mexicaanse regering onwettelijke en gewelddadige aanvallen uit op de Mexicaanse mijnvakbond die enkel maar rechtvaardigheid eisen voor deze industriële moord in Pasta de Conchos en vragen dat de lichamen van de mijnwerkers zouden worden geborgen.

Ook andere vakbonden worden geviseerd: de vakbond van de elektriciens SME, l’UNTyPP, de vertegenwoordiger van de werknemers van de oliemaatschappij PEMEX, de vakbond van General Tyre (SNTGTM) en de vakbond van de telefonie, werden geconfronteerd met aanvallen, intimidaties en schending van de vakbondsrechten.

Samen met vakbonden uit de hele wereld, roept het Belgische gemeenschappelijk vakbondsfront de Mexicaanse regering op:

• de verantwoordelijken voor de ontploffing in de mijn te identificeren et te vervolgen;
  • de systematische schendingen van het recht op vereniging van werknemers te stoppen en de beïnvloeding van de syndicale verkiezingen te stoppen;
  • den einde te maken aan het gebruik van geweld door de overheid of privégroepen, met de bedoeling gerechtvaardigde eisen van de werknemers te onderdrukken;
  • een einde te maken aan de heksenjacht tegen de mijnvakbonden en de vakbond van de elektriciens.