Actie Wereldactiedag voor vakbondsvrijheid

Wereldactiedag voor vakbondsvrijheid

Vakbond ABVV | Vakbondsvrijheid: internationale dag 18/2/2015

Vakbondsvrijheid en stakingsrecht zijn fundamentele mensenrechten die na een lange strijd door de werknemers afgedwongen werden. Zelfs als worden die rechten – ook in België - steevast bedreigd en aangevallen, vandaag krijgen die schendingen een nieuwe dimensie. Daarom moeten we blijven actie voeren.

"Zonder het recht op staken

is er geen democratie"

De internationale erkenning van het stakingsrecht moet worden herbevestigd, vakbondsvrijheid moet overal ter wereld erkend en nageleefd worden.

Daarom nemen ABVV, ACV en ACLVB op 18 februari 2015 samen met het Internationaal en Europees Vakverbond deel aan de Wereldactiedag voor de verdediging van de vakbondsvrijheid en het stakingsrecht.

We voeren samen met de Liga voor Mensenrechten actie op de Vrijheidsplein in Brussel.

Praktisch

• Plaats: Vrijheidsplein te 1000 Brussel (vlakbij Madou)
  • Uur: 11u

Symbolische bijeenkomst met de vakbonden het Europees en Internationaal Vakverbond en vertegenwoordigers van de mensenrechtenliga’s

Syndicalisten slachtoffer van geweld

In 2013 werden volgens het Internationaal Vakverbond 1.951 syndicalisten het slachtoffer van geweld en werden er 629 illegaal vastgehouden omdat ze een collectieve actie gevoerd hadden. In een 10-tal landen worden nog steeds syndicalisten vermoord. In Colombia gaat het om 26 moorden in 2013. Daar worden dus per maand meer dan 2 syndicalisten vermoord.

Download onderstaande affiche (pdf)

Vakbond ABVV | Internationale actiedag ter verdediging van het stakingsrecht