vrouwendag 2017

46ste Vrouwendag in Mechelen: Nu! voor morgen

Op 11 november strijkt de 46ste vrouwendag neer in het Mechelse Scheppersinstituut. Het evenement staat dit jaar in het teken van feminisme van morgen: de veelheid aan vormen van samenleven, levensbeschouwing, wat met stereotyperingen en vrouwen in onzekere banen. Onze Ladies in Red (Zij-Kant, Viva-SVV en FOS en ABVV-vrouwen) zullen ook aanwezig zijn.

De Vrouwendag is een initiatief van Furia (het vroegere Vrouwen Overleg Komitee), in samenwerking met een Antwerps platform van vrouwen- en andere middenveldorganisaties.

www.furiavzw.be/vrouwendag

#allemaalmensen

11.11.11 stelt dit jaar migratie en vluchtelingen centraal in de campagne #allemaalmensen. Onze Ladies in Red doen mee. Momenteel zijn er immers meer dan honderd miljoen vrouwen onderweg. De tocht van zuid naar noord is voor hen vaak erg gevaarlijk.

11.11.11 en Ladies in Red vragen daarom een beleid dat de grondoorzaken van migratie aanpakt, maar ook veilige en legale routes aanbiedt. Een beleid dat niet vervalt in een wij-zij-verhaal, een beleid dat verbindt.

13u: Workshops

• Wat als te dicht te ver gaat? Praktische workshop over intimidatie;

• Weerbaarheidstraining;

• Vrouwen, levensbeschouwing en samenleving: vele verhalen;

• Jongens blijven jongens, meisjes blijven meisjes? Of toch lekker niet? Stereotypen in opvoeding;

• Discriminatie op het werk : hoe is dat precies en wat doen we ermee?

• Voel je goed in je vel: gooi de benen los in een dansinitiatie;

•  Warm je op met een boksinitiatie;

15u: panelgesprek

Hoe gaan we voor een feminisme voor álle vrouwen? Hoe creëren we solidariteit tussen vrouwen met en zonder migratieachtergrond, vrouwen aan de top en vrouwen in onzekere banen, tweeverdienersgezinnen en alleenstaande moeders, hetero-, lesbische, bi- of transvrouwen, … ?
Met: Nadia Fadil (sociologe KULeuven), Anousha Nzume (auteur van “Hallo witte mensen”), Merel Terlien (co-voorzitster Furia).

18u: Theater: Het Mechels dakterras

“Het verboden dakterras”, een boek van de internationaal bekende Marokkaanse feministe Fatima Mernissi, inspireerde een aantal Mechelse meisjes. Première op de Vrouwendag!

Inkom?

=> 5 euro (3 euro voor werkzoekenden, studenten en kleine inkomens), kinderen gratis. Er is kinderopvang voorzien voor kinderen van 3 tot 12 jaar.