Actie Voetbalmatch voor Waardig Werk

Voetbalmatch voor Waardig Werk

In Qatar, gastland voor het wereldkampioenschap voetbal in 2022, worden (gast)arbeiders als slaven behandeld. De wereldvoetbalbond FIFA en Qatar breken hun beloftes om hervormingen toe te passen.

De vakbonden wereldwijd, het Internationaal Vakverbond, de Belgische vakbonden en de Coalitie voor Waardig Werk vinden deze situatie ernstig en onaanvaardbaar. Wij willen geen wereldbeker waar fundamentele mensenrechten van werknemers worden geschonden. Jij ook niet? Roep samen met ons de FIFA op om een nieuwe WK-locatie te kiezen waar de rechten van werknemers gerespecteerd worden.

Teken de petitie op www.rerunthevote.org

Elke dag een dode

Is het echt zo erg? Ja. Honderden werknemers hebben door uitputting of een arbeidsongeval al het leven gelaten.

“Mensen zouden niet met hun leven moeten betalen om het WK tot een sportief en commercieel succes te maken", zegt Sharan Burrow, algemeen secretaris van het Internationaal Vakverbond. 1,2 miljoen gastarbeiders moet in Qatar als slaven werken. De werkomstandigheden zijn zo erbarmelijk dat er in de bouwsector gemiddeld elke dag een dode valt."

Als er niets verandert, zullen er meer arbeiders omkomen bij de bouw van de WK-faciliteiten dan dat er spelers op het veld zullen verschijnen.

Lees meer over de slavernij in Qatar

Praktisch

• Wie? Sharan Burrow (secretaris-generaal wereldvakbond IVV), Rudy De Leeuw (voorzitter ABVV), Mathieu Verjans (nationaal secretaris ACV), Bernard Noël (nationaal secretaris ACLVB), Bogdan Vanden Berghe (algemeen directeur, 11.11.11) voetballen voor Waardig Werk.

• Wanneer? Maandag 7 oktober om 11 uur. Nadien is er een ontmoeting met de Belgische voetbalbond.

• Waar? Voor het Koning Boudewijnstadion (Marathonlaan 135, 1020 Brussel)