Vanaf 1 oktober: eerst contract, dan pas werken

Vakbond ABVV | Vanaf 1 oktober: eerst contract, dan pas werken

Eindelijk een getekend contract voor elke opdracht. Uitzendkrachten zijn hierdoor beter beschermd.

Een arbeidsovereenkomst geeft werknemers zekerheid. Normaal gezien moet je die arbeidsovereenkomst tekenen vóór je aan de slag gaat. Maar voor de interim-sector bestond hier een uitzondering op: het contract moest pas twee dagen na de start van de opdracht ondertekend worden. En daar werd door sommige interimkantoren soms misbruik van gemaakt. Onder andere door het contract nog aan te passen bij ziekte. En de uitzendkracht was het slachtoffer, want die had geen enkel bewijs in handen.

Maar daar kwam dankzij het ABVV vanaf 1 oktober een einde aan. Nu moet je als uitzendkracht een arbeidsovereenkomst afsluiten voordat je effectief aan de slag gaat.

En dat is belangrijk, want een getekend contract geeft zekerheid. In het contract staat de duur van de opdracht, het loon … De uitzendkracht weet dus waar hij aan toe is.

Het tekenen van je contract kan op twee manieren:

op de klassieke manier met pen en papier

het e-contract, elektronisch computer of smartphone. Hiervoor heb je twee mogelijkheden:

• via je e-ID (elektronische identiteitskaart): je hebt dan een kaartlezer nodig en je moet de pincode van je e-ID kennen.
  • via een zelfgekozen paswoord. Dit paswoord moet je eenmalig aanmaken. Je uitzendkantoor of je vakbond kan je hierbij helpen.

De uitzendkracht moet op voorhand duidelijke afspreken met het uitzendkantoor over hoe hij het contract zal ondertekenen. Het klassieke papieren contract blijft sowieso bestaan. Dus als een uitzendkracht erop staat om zijn contract op papier te ondertekenen, dan kan het uitzendkantoor dat niet weigeren. In de praktijk is dat soms moeilijk haalbaar. Daarom werd nu ook de mogelijkheid ontwikkeld om je contract elektronisch te ondertekenen, dus via computer of smartphone.

Het ABVV is fier op deze vooruitgang, want ze brengt meer zekerheid voor de werknemers. En kers op de taart: elektronisch ondertekende arbeidsovereenkomsten worden automatisch gearchiveerd. Simpel om de contracten later terug te vinden.

Heb je nog vragen? Bezoek onze website www.interimcontract.be. Daar vind je meer informatie en kan je een demonstratiefilmpje bekijken over het onderteken van een e-contract.