Actie Time to go! Betoog mee tegen kernwapens

Time to go! Betoog mee tegen kernwapens

Op zondag 20 oktober (14 – 18u) is er een grote actie in het Jubelpark in Brussel. Die dag is het precies 30 jaar geleden dat de grootste vredesbetoging ooit tegen kernwapens door Brussel stapte. Eis die dag mee met ons dat de kernwapens onmiddellijk uit ons land verwijderd worden! Toon je verontwaardiging! We hopen dat de ABVV-opkomst op 20 oktober even massaal zal zijn als 30 jaar geleden. Allen daarheen dus!

Je bent welkom vanaf 14u voor muziekoptredens, speeches van bekende personen, kinderanimatie en ludieke acties. Je kan je dorst lessen en je honger stillen aan de bar en de eetkramen. Bekijk ook zeker de informatiestanden van de verschillende organisaties.

Waarom?

Al dertig jaar lang liggen in ons land Amerikaanse kernwapens. Het gaat om ongeveer 20 Amerikaanse B61-kernbommen op de militaire basis van Kleine Brogel. Deze zijn meer dan 10 keer krachtiger dan de atoombom die in 1945 op Hiroshima gedropt werd.

Die wapens zijn nutteloos, duur en gevaarlijk. Onze regering engageerde zich om mee te werken aan een kernwapenvrije wereld, maar concrete stappen blijven vooralsnog uit. Nochtans werden bommen in ons land gestationeerd op basis van een bilateraal akkoord tussen de VS en België en kunnen ze op die manier ook verwijderd worden.

De regering heeft zeer goede redenen om de kernwapens NU te verwijderen:

• Gevaarlijk

De verspreiding van kernwapens maakt de wereld onveilig.

• Onmenselijk

De inzet van kernwapens heeft altijd catastrofale gevolgen.

• Schending van het Internationaal Recht

Kernwapens zijn massavernietigingswapens en schenden het internationaal recht.

• Nutteloos

Kernwapens in Europa hebben geen enkel militair nut.

• Duur

Kernwapens behouden en bijgevolg ook moderniseren, is heel duur.

Doe mee! Schrijf een brief naar de premier!
Blijf niet bij de pakken zitten, en laat de regering-Di Rupo vandaag nog weten dat je de Amerikaanse kernwapens uit ons land wil!
Je vindt een handige voorbeeldbrief en het (e-mail)adres van de premier op www.timetogo.be, klik verder naar ‘Doe mee’ en ‘Schrijf aan de premier’.

Vakbond ABVV | Time to go! 20 oktober 2013, jubelpark brussel

Het ABVV is partner van de campagne “Time to go! – Kernwapens weg uit België", een initiatief van de Belgische vredesbeweging (Vrede, Vredesactie, CNAPD en Pax Christi).
ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw is peter van de campagne.

Praktisch

Wanneer: zondag 20 oktober 2013

Waar: Jubelpark, Brussel

Hoe laat: 14u tot 18u

Bereikbaarheid

• Tram 81 of 82
  • Bus 27, 28, 36, 61, 67 of 80.
  • Trein: neem de trein naar Brussel Centraal Station.
  • Metro: vanuit treinstation Brussel Centraal Station neem je de metrolijn 1 richting Stokkel of lijn 5 richting Herrman-Debroux. Beide lijnen stoppen aan halte Merode.
  • Wagen: ruime parkeermogelijkheid op de Esplanande van het Jubelpark