Actie Tegen uitsluiting van (jonge) werkzoekenden

Tegen uitsluiting van (jonge) werkzoekenden

Op maandag 10 maart organiseren we in de grote steden in Vlaanderen, Brussel en Wallonië acties om te protesteren tegen de hervorming van de inschakelingsuitkering.

De beperking in de tijd van de inschakelingsuitkeringen dreigt een sociaal bloedbad te veroorzaken vanaf 1 januari 2015. Door de hervorming riskeren zo'n 55.000 werkzoekenden uitgesloten te worden van hun recht op uitkeringen. Zij zouden zomaar in de armoede geduwd worden.

Niet omdat ze geen werk zoeken, wel omdat ze geen werk vinden! Want het gaat wel degelijk om jongeren die hun ‘werkwilligheid’ al bewezen hebben, anders krijgen ze immers sowieso geen inschakelingsuitkering. Ook jongeren die hun best doen zijn dus de pineut.

Ook de gemeenten en de OCMW's dreigen in moeilijkheden te geraken, want zij zullen overspoeld worden met vragen voor steun waaraan ze niet tegemoet kunnen komen. We interpelleren de burgemeesters en OCMW-voorzitters om hen op te roepen om mee het signaal te geven dat dit sociaal bloedbad moet vermeden worden.

We eisen dat de federale regering afziet van de absurde en onrechtvaardige maatregel om de inschakelingsuitkering na 3 jaar stop te zetten. In plaats van jongeren in armoede te dumpen, moet de overheid hen blijven begeleiden naar een duurzame job.

Overzicht

Antwerpen

• 10 maart om 11u30 in de Leeuwerikstraat, tussen de RVA in de Lentestraat en de VDAB in de Somersstraat, Antwerpen.

Brussel

• Actie: 10 maart vanaf 12uur voor het Brussels RVA-kantoor, Marcel Broodthaersplein 4, 1060 Brussel, tegenover het Zuidstation. Einde van de actie rond 14u aan het Victor Hortaplein, 1060 Brussel.

• Collectief van werklozen: elke 1ste en 3de vrijdag van de maand (11u tot 15u), Zwedenstraat 45 te 1060 Brussel.

Limburg

• Actie: 10 maart om 14u voor het stadhuis van Genk.

Mechelen + Kempen

• Infosessie + actie: 10 maart om 9.30 uur in:
    • foyer de Futur (Warande-site), ingang Wezenstraat in Turnhout
    • vergaderzaal ACOD, Stationstraat 50 in Mechelen

Oost-Vlaanderen

• Infosessie:
    • 10 en 27 maart, 24 april te Aalst, Houtmarkt 1
    • 4 en 11 maart te Gent, Vrijdagmarkt 9

• Actie: 10 maart om 9u45, meeting met de burgemeesters en OCMW-voorzitters in het stadhuis, Botermarkt 1 te Gent.

Vlaams Brabant

• Actie: 10 maart om 9u aan het stadhuis in Vilvoorde (Grote Markt), ontvangst op het stadhuis voorzien rond 9u - 9u30.

West-Vlaanderen

• Infosessie + actie
    • Dinsdag 11 maart 14u – 17u:
      ABVV Brugge, Zilverstraat 43

We helpen je verder!

Je bent lid van het ABVV? Leden die hun inschakelingsuitkering dreigen te verliezen, krijgen van ons een persoonlijke brief met meer informatie over begeleiding, infosessies en acties bij hen in de buurt.

Vanzelfsprekend staan de ABVV-medewerkers in onze afdelingen altijd klaar om elke werkzoekende verder te helpen!

• Voor vragen over jouw individueel dossier kan je terecht bij jouw plaatselijk ABVV-werkloosheidskantoor (klik op de kaart op www.abvv.be/gewestelijken voor contact en openingsuren, raadpleeg je dossier online op www.abvv.be/mijn-abvv).

• Voor individuele of collectieve begeleiding, infosessies, vragen over werk zoeken, solliciteren, je VDAB-traject of voor het volgen van opleidingen,… kan je in Vlaanderen terecht bij medewerkers van onze loopbaandienstverlening, zie www.vlaamsabvv.be/dienstverlening.

• In Brussel neem je voor begeleiding contact op met het begeleidingsteam van de werkloosheidsdienst, zie www.fgtb-chomage-bxl.be.