Actie Stop sociale dumping

Stop sociale dumping

Op maandag 9 december voeren we in Brussel actie om Europa aan te sporen eindelijk de sociale dumping aan te pakken.

Teken de petitie tegen sociale dumping in de transportsector

Onze transportbond BTB ijvert voor maatregelen om de sociale dumping een halt toe te roepen, zowel in BelgiĆ« als in Europa. Je kan ons hierbij steunen door deze petitie te tekenen.

Het initiatief van deze actie op 9 december gaat uit van de EFBH (Europese Federatie voor Bouw en Hout), en wordt ondersteund door zowat alle sectoren en confederaties.

Waarom deze actie ?

Vandaag worden nog elke dag duizenden gedetacheerde werknemers op een massale schaal uitgebuit. De buitenlandse werkgevers die werknemers naar BelgiĆ« uitsturen of detacheren, leven immers de regels van het Belgisch arbeidsrecht en de richtlijnen van Europa niet na. De werknemers worden onderbetaald en moeten in erbarmelijke omstandigheden werken en leven. De malafide werkgevers organiseren onmenselijke en onwettelijke concurrentie met de werkgevers die wel alle regels naleven.

Op 9 december 2013 zal de Europese Raad van de Ministers van Werkgelegenheid een nieuwe richtlijn bespreken, de Handhavingsrichtlijn, die oorspronkelijk tot doel had de naleving van de huidige regels in de Detacheringsrichtlijn te verbeteren.

Het ziet er zeer sterk naar uit dat die nieuwe richtlijn geen echte oplossingen zal brengen voor een uitermate schrijnende situatie! Terwijl de problemen rond inspectie, aansprakelijkheid, slechte arbeidsvoorwaarden, schijndetachering en schijnzelfstandigheid om een dringende oplossing vragen.

Praktisch

• Wanneer? Maandag 9 december, van 8u tot 10u30
  • Waar? Bijeenkomst voor het Justus Lupsiusgebouw, Wetstraat 175 in Brussel
  • Voor meer praktische info (bijv. vervoer en onkosten) contacteer je best je vakcentrale of ABVV-gewest.