Stop afbraak pensioenen

Militantenconcentratie: stop de afbraak van onze pensioenen

De regering plant de komende weken nog meer ingrepen die niks goed beloven voor jouw pensioen. Wij trekken op vrijdag 30 juni aan de alarmbel. Stop de afbraak!

De pensioenleeftijd wordt drastisch opgetrokken naar 67, de toegangsvoorwaarden voor vervroegd pensioen werden verstrengd, de pensioenbonus werd afgeschaft en het systeem van werkloosheid met bedrijfstoeslag – brugpensioen is uitgehold. Nog minder pensioen, nog langer en meer werken. Daar komt de pensioenafbraak van de regering-Michel op neer. Onze pensioenen zijn in gevaar, zowel in de privé als in de openbare sector.

Terwijl mensen hun job nu al niet volhouden tot aan hun pensioen en vele gepensioneerden niet rondkomen, wil de regering nog verder gaan.

Terwijl we al bij de laagste pensioenen hebben in Europa, ziet de regering onze pensioenen als een pure besparingspost. Ook als werkgever stelt de regering zich zo op, met als gevolg dat werknemers uit de openbare diensten (onderwijs, zorg, administratie, openbaar vervoer, veiligheidsdiensten …) zich ernstig zorgen maken over hun pensioen.

Onze pensioenen in gevaar

De regering

• wil het pensioen verminderen van werkzoekenden en bruggepensioneerden
    (zelfs voor werknemers die zijn beginnen te werken voor hun 20ste);

• weigert een sociaal akkoord uit te voeren om de minimumpensioenen aan te passen aan de welvaart
    (terwijl het minimumpensioen voor vrouwen met een gemiddelde loopbaan onder de armoedegrens ligt);

• wil een puntensysteem invoeren waarbij zowel het pensioenbedrag als de pensioenleeftijd onzeker wordt;

• wil het pensioen verlagen van contractuelen die werken voor de overheid
    (en het degelijke pensioen vervangen door een onzeker en ongelijk aanvullend pensioen);

• maakt nauwelijks of helemaal geen werk van een gunstige pensioenregeling voor mensen met zwaar/belastend werk

De regering zal hierover de komende weken beslissingen nemen. Dat belooft dan ook niks goeds voor jouw pensioen. Daarom trekken wij samen aan de alarmbel.

De afbraak moet stoppen. Iedereen heeft recht op een haalbaar en leefbaar pensioen.

Praktische info

• Miltantenconcentratie vrijdag 30 juni