snoeien om te bloeien is een illusie

Het ‘snoeien om te bloeien’-principe is een illusie

Snoeien om te bloeien. Het is het mantra van deze regering. Wat blijkt? Het verergert de situatie zelf. Dat zeggen wij niet. Maar dat zegt Olivier Blanchard, oud-hoofdeconoom van het Internationaal Monetair Fonds, in een interview met De Standaard.

Olivier Blanchard is in ons land op uitnodiging van de universiteit Gent, waar hij een eredoctoraat kreeg. Hij was van 2008 tot 2015 hoofdeconoom van het IMF. Daarvoor was hij professor macro-economie aan het MIT. Hij is een van de meest geciteerde economen.

Als hoofdeconoom besefte hij de laatste jaren dat besparen de crisis net verergerde, schrijft De Standaard. Zo maakte hij komaf met de mythe ‘snoeien door te bloeien’. De besparingen hebben de crisis verergerd. En hij deed wat weinigen in zijn positie zouden durven: het IMF laten toegeven dat het fout zat.

Meer kwaad dan goed

Olivier Blanchard:De programma’s die we opstelden, bleken niet te werken zoals verwacht. Per toeval toonde iemand grafisch een schijnbaar verband tussen de mate van fiscale consolidatie en het uitblijven van de voorspelde groei. Toen ging er een belletje rinkelen. Daar ging ik met een coauteur op werken en de resultaten bleken erg robuust”.

De resultaten werden verder uitgediept in een artikel veelgelezen artikel ‘Neoliberalism: oversold' uit 2016. Dit artikel veroorzaakte toen wat ophef. Besparingen, privatiseringen en deregulering doen meer kwaad dan goed. Het neoliberalisme was té ver doorgeschoten.

Begroting in evenwicht?

Blanchard houdt ook een pleidooi voor wat meer realiteitszin. Over het streven naar een begroting in evenwicht: "Dat toont dat de doelstellingen misschien heel moeilijk haalbaar zijn. Het zou beter zijn om de doelstellingen realistischer te maken, zodat ze ook gehaald worden. Dat zou ook goed zijn voor de geloofwaardigheid van de regeringen."

We zijn benieuwd of de regering-Michel het advies van Blanchard oppikt of net in de wind slaat nu ze haar begroting voor 2018 opmaakt.