Actie Sing for the climate

Sing for the climate

In meer dan 175 steden en gemeenten (en de lijst wordt steeds langer), kan je in het weekend van 22 en 23 september, je stem laten horen voor het klimaat, samen met anderen, die het net als jij beu zijn dat er steeds verwezen wordt naar later als er iets moet gedaan worden aan de klimaatverandering.

Milow, Lady Linn, Rocco Granata, Koen Crucke en 50 andere artiesten zongen op het - voor ABVV’ers wel bekende - refrein van Bella Ciao, het nummer 'Do it Now' in. Een lied dat aandacht vraagt voor de klimaatverandering.

Kijk of in jouw woonplaats, ook een Sing for the climate wordt georganiseerd - of wees zelf initiatiefnemer - en sluit je aan bij de ‘grootste zingende betoging ooit’. Het ABVV, als lid van de Klimaatcoalitie, zendt alvast haar luidste stemmen de ether in. Contacteer je ABVV-gewest om te weten of jouw ABVV-afdeling al meedoet en hoe je bij hen kan aansluiten.

Overzicht ABVV-gewesten

Alle info op www.singfortheclimate.com

Sing for the climate op Facebook

Jaarlijks 300.000 klimaatdoden

In het Zuiden is de opwarming van de aarde nu al zichtbaar door droogte, overstromingen, orkanen. Miljoenen mensen voelen de gevolgen hiervan door mislukte oogsten, ondervoeding, ziektes en gedwongen migratie. Wereldwijd zijn er 26 miljoen klimaatvluchtelingen. 325 miljoen mensen kampen met ernstige gezondheidsproblemen door de klimaatverandering. En jaarlijks zijn er 300.000 klimaatdoden. Telkens zijn het de armste en meest kwetsbare mensen die het meest getroffen worden.

Wij vragen dringend maatregelen

We moeten het roer drastisch omgooien. Daarom vragen we politici om hoogdringend werk te maken van een rechtvaardig en mondiaal klimaatakkoord. Onze Belgische en Vlaamse politici moeten ervoor zorgen dat we onze CO2-uitstoot met minstens 30% verminderen tegen 2020, als opstap naar 40%. Daarnaast moeten de landen in het Zuiden de middelen krijgen om de huidige problemen aan te pakken en zich klimaatneutraal te ontwikkelen.

Ook jij kan iets doen

Iedereen kan zijn steentje bijdragen. Enkele voorbeelden: neem de fiets, schrap een vliegtuigreis, eet minder vlees, koop groene stroom … Er zijn veel mogelijkheden om in je eigen leven te zorgen voor een duurzamere consumptie en minder uitstoot
Laat zeker je verontwaardiging horen en zing mee op 22 of 23 september. Om te laten horen dat we duurzame verandering willen. Voor onszelf én voor de wereld. Do it Now Now Now...