Samen sterk voor Syrië

Het lot van de Syrische burgerbevolking laat ons niet koud. Terwijl de wereld toekeek hoe het conflict tussen de verschillende partijen de afgelopen maanden uit de hand liep, betalen op dit ogenblik kinderen, ouderen, verzwakte mannen en vrouwen in Aleppo deze oorlog met hun leven. De in Aleppo nog overgebleven burgers dreigen de komende uren en dagen te verdwijnen.

Alle partijen in het conflict moeten toegang tot humanitaire hulp verzekeren en met onmiddellijke ingang stoppen met het bombardement van burgers. Nu, meer dan ooit, is het aan de grootmachten om hier paal en perk aan te stellen. Maar ook op lokaal niveau moeten wij onze verantwoordelijkheid opnemen opdat dit humanitair drama stopt.

Omdat de stem van de inwoners van Syrië niet gehoord wordt, is het aan ons om op te roepen tot verantwoord handelen. Wanneer een staatsecretaris - gesteund door de regering - zich verschuilt achter politiek en ideologisch getouwtrek en de onafhankelijkheid van justitie in vraag stelt om de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen, is het aan het middenveld om het beleid ter verantwoording te roepen.

Wat te denken van een bevoegde staatssecretaris die de democratische spelregels aan zijn laars lapt voor electoraal gewin? Zijn beleid creëert precedenten die de absolute scheiding der machten op de helling zetten. Dit laten wij laten zo maar niet passeren. Ongehoord!

Het ABVV roept de Belgische burgers op hun solidariteit en masse te betuigen. We kunnen en mogen niet langs de zijlijn toekijken. Net daarom lanceert het ABVV een call-to-action. Op dinsdag 20 december om 18 uur worden in verschillende gemeenten en steden wakes georganiseerd. Ook wij nemen hier aan deel om op serene en sobere wijze onze verontwaardiging en solidariteit te uiten.

Daarnaast steunen en ondertekenen wij de petitie “ik kom in actie voor de Syrische burgers” (te vinden op www.helpsyria.be). Ook onze leden en militanten worden hiertoe aangespoord.

Laat ons werk maken van een rechtvaardige, solidaire en vooral veilige wereld.

Samen sterk voor Syrië.