Actu Protest tegen schijnverkiezingen Birma

Protest tegen schijnverkiezingen Birma

Vakbond ABVV | Protestactie Ambassade Birma foto IVV

Het ABVV nam vrijdag 5 november, samen met ondermeer het Internationaal Vakverbond (IVV), het Europees Vakverbond (EVV) en de twee andere Belgische vakbonden, deel aan een protestactie aan de Birmaanse ambassade in Brussel.

Het initiatief ging uit van Amnesty International. Aanleiding voor de actie zijn de door de militaire junta georganiseerde verkiezingen op zondag 7 november.

Onder meer de secretaris-generaal van het Internationaal Vakverbond (IVV) Sharan Burrow en de secretaris-generaal van het Europees Vakverbond (EVV) John Monks uitten zware kritiek op het ondemocratisch karakter van deze ‘verkiezingsfarce’. Deze zogenaamde verkiezingen zijn de naam verkiezingen niet waard. Ze zijn enkel bedoeld om de militaire dictatuur enige vorm van legitimiteit te bezorgen. Er werden dan ook geen buitenlandse waarnemers noch journalisten toegelaten tot het land.

Met deze actie beklemtoonden we opnieuw dat Birma (de nieuwe naam Myanmar is ingevoerd door de junta) nog steeds alle elementaire mensen- en vakbondsrechten met de voeten blijft treden.