Actu Onterechte nucleaire winst komt de gemeenschap toe

Onterechte nucleaire winst komt de gemeenschap toe

Vakbond ABVV | Onterechte nucleaire winst komt de gemeenschap toe

De nucleaire rente is de winst die stroomproducenten Electrabel en SPE Luminus opstrijken omdat ze goedkope stroom maken uit de al afgeschreven kerncentrales. Al naargelang de bron verschilt het totaalbedrag van deze winsten (honderden miljoenen - enkele miljarden).

Los van de hoogte van het totaalbedrag benadrukken wij dat het gaat om onterecht gemaakte winst op de afgeschreven kerncentrales die integraal moet terugvloeien naar de gemeenschap en dienen om de elektriciteitsfactuur te verlichten. Dit kan via investeringen in hernieuwbare energie en investeringen in het verhogen van de energie-efficiĆ«ntie van onze huizen, kantoren en bedrijven. Lees meer in het persbericht.

Het ABVV waarschuwt de regering: er kan niet beslist worden om de nucleaire rente als een soort normale winst te beschouwen, die belast wordt aan het gewone vennootschapsbelastingtarief.

In belang van de consumenten, de bedrijven, investeringen en werkgelegenheid, en om niet langer de waterdrager te zijn van een Frans concern, moet de regering dringend haar energiepolitiek herzien.