PB Onderhandelen over uitzendarbeid

Onderhandelen over uitzendarbeid: Federgon speelt cavalier seul

In juli vorig jaar heeft de werkgeversfederatie Federgon de onderhandelingen in de Nationale Arbeidsraad (NAR) over de uitzendarbeid eenzijdig stopgezet. Als reden werd ingeroepen dat de uitzendkantoren door de crisis onmogelijk verder konden onderhandelen. Zeven maanden later, nu de crisis op de arbeidsmarkt nog veel zwaarder toeslaat, hervat Federgon die onderhandelingen. Begrijpe wie begrijpen kan!

Er wordt weer onderhandeld, maar wel met heel andere uitgangspunten. Zelfs voor het VBO bleek dat een verrassing.

Terwijl de vakbonden de afschaffing van de dagcontracten vroegen om de onzekerheid in te perken, komen de werkgevers nu met nieuwe voorstellen. Een nieuw model wordt als wondermiddel uit de hoed getoverd: flexicurity naar Nederlands voorbeeld, de aloude wensdroom van het patronaat.

Wie minder dan 65 dagen bij dezelfde gebruiker werkt krijgt geen rechten. Niets.

Wie langer dan 65 dagen aan de slag is komt in aanmerking voor een kleine vooropzeg of vergoeding. Voor de rest blijven alle vragen van de vakbonden zonder enig antwoord.

De Coördinatie Interim van het ABVV vindt dat Federgon hiermee verwarring sticht. Zoals altijd verdedigt zij de belangen van de uitzendkantoren en hun cliënten.

Deze link opent het document dat we verdelen bij de uitzendkrachten en bij onze vakbondsafgevaardigden. Het bevat de lijst van de sectoren met een CAO over de brutering van de pensioenpremie voor uitzendkrachten.

Het voorbeeld in dat document toont dat een veralgemening van de tweede pensioenpijler niet meteen een geloofwaardige oplossing is voor de financiering van de pensioenen, zoals sommige politici vandaag denken.

Contact :
Frank Jacobs
Persdienst
frank.jacobs@accg.be

Het ABVV verdedigt de uitzendkrachten en beantwoordt al je vragen. Lees hier het uitgebreide dossier Interim.