Ondanks de goed nieuwsshow

Ondanks de goed nieuwsshow: werknemers in 7 EU-landen slechter af dan in 2008

Europa |

Werknemers in 7 EU-landen zijn vandaag slechter af dan 8 jaar geleden. Hun lonen liggen een pak lager dan in 2008. Daarnaast groeien de werknemerslonen trager dan verwacht in  België en 17 andere landen. EVV-voorzitter Rudy De Leeuw: ‘Europese werknemers voelen bitter weinig van de economische groei’.

Nieuw onderzoek van het Europees Vakverbond en de onderzoeksgroep ETUI toont aan dat lonen in 7 Europese landen jaarlijks zijn afgenomen. Sinds 2009 dalen de reëele lonen voor Griekenland, Kroatië, Hongarije, Portugal, Cyprus, het Verenigd Koninkrijk en Italië

Slecht nieuws

Voor ons land, en 17 andere landen zoals Frankrijk, Nederland en Spanje, groeien onze reëele lonen trager sinds 2009, dan in de periode 2001-2008. En dan rond toeteren dat het allemaal peis en vree is.

Volgens Rudy De Leeuw, Voorzitter van het Europees Vakverbond (EVV), is dit zeer slecht nieuws voor onze werknemers: "Zeker voor ons land. Het blijkt uit de cijfers dat wij het enige Europese land zijn waar werknemers vorig jaar minder konden kopen met hun loon. Sinds 2001 vallen de loonstijgingen in ons land laag uit."

Of er beterschap in zicht is, is nog maar de vraag: "De cijfers bewijzen wat wij als vakbonden al langer zeggen. Voor ons land is dit extra slecht, als je weet dat deze regering de loonontwikkeling aan de ketting legt door de Wet van 1996 onnodig te hervormen."

Uitschieters in dit alles zijn Roemenië, waar de groei van 11.2% in 2001-2008 gedaald is naar 0.1% voor 2009-2016, Litouwen (van 8,8% naar 1%) en Letland 10,6% naar 1,2%.

#OurPayRise

Het is tijd voor echt herstel. "De campagne #OurPayRise van het EVV kadert hier in", aldus De Leeuw: “Europese werknemers hebben vandaag nood aan beter en duurzaam loon. Her en der is een lichte verbetering merkbaar, maar er valt nog heel wat in te halen. Europe needs a Pay Rise!