Actie Nationale interprofessionele actiedag

Nationale interprofessionele actiedag

Ook na de aanpassing en verbetering door de Regering blijft het ontwerp van interprofessioneel akkoord ruim onvoldoende! Op vrijdag 4 maart voeren we daarom actie in heel het land.

Overzicht

• ABVV Oost-Vlaanderen: betoging in Gent
    Verzamelen om 10u30 op het Sint-Pietersplein. Start betoging richting Kouter om 11u. Speech Caroline Copers, algemeen secretaris Vlaams ABVV om 11u45.

• ABVV West-Vlaanderen: filterblokkades en militantenbijeenkomst
    - Heel de dag acties in de sectoren en bedrijven.
    - Gemeenschappelijke/interprofessionele acties op 6 verschillende plaatsen in de provincie via filterblokkades aan industriezones, bedrijvencentra en belangrijke ronde punten (telkens ongeveer van 4-10u): Pathoekeweg Brugge - Industrieterrein Ieper Flanders Language Valley - Kennedypark Kortrijk - Daikin & Litto Color Oostende - Industrieterrein Hooglede-Gits Roeselare - Vlamingstraat Wevelgem.
    - Afsluitende militantenconcentratie te Kortrijk: Kennedypark (kant Nationale Bank, Gaselwest-Eandis), tussen 9.30-10u.

• ABVV Limburg: militantenbijeenkomst in Hasselt
    De hoge energieprijzen in België zijn belangrijk in het debat over het behoud van de automatische indexering van de lonen. Daarom komen we vanaf 10u samen aan de researchcampus in Hasselt, ter hoogte van het gebouw van Luminus (de oude Philipsfabriek aan de Kempische Steenweg 299).

• ABVV Mechelen + Kempen: militantenbijeenkomst in Mechelen en in Turnhout
    Heel de dag acties in de sectoren en bedrijven.

• ABVV Antwerpen: heel de dag acties in de sectoren en bedrijven
    • Chemie, petrochemie en petroleum | Bedrijven: BASF, Degussa, Bayer, FAO e.a. | Plaats: Scheldelaan | Tijdstip: 5u00 tot 10u00
    • Handel, grote kleinhandel, zelfstandige kleinhandel | Actie: ‘Wegenwerken op de Meir’ | Plaats: Meir | Tijdstip: 10u00 tot 13u00
    • Metaal | Bedrijven: Umicore, Atlas Copco, New Holland Tractor en andere
    • Bewaking en schoonmaak | acties op verschillende grote werven: IKEA, Shopping Center Wijnegem, kerncentrale Doel | Tijdstip: 07u00 tot 13u00
    • De Lijn | deelname aan de betoging in Gent
    • Bouw | acties in de betoncentrales en werfvergaderingen
    • Voeding en Horeca | pamflettenactie en personeelsvergaderingen in de bedrijven

• Waals ABVV: 24 urenstaking
    De Waalse ABVV-gewesten staken 24 uur in verscheidene sectoren en ondernemingen.

• ABVV Luxemburg: militantenbijeenkomst te Aarlen
    Afspraak om 11h, Leopoldsplein te Aarlen.
    Heel de dag acties in de sectoren en bedrijven.

Waarom een interprofessionele actiedag?

Lees en download het pamflet 'IPA-bis: ruim onvoldoende'

• De inspanning voor de laagste lonen (+ 10 euro/maand) is onvoldoende en wordt door de gemeenschap betaald terwijl de werkgevers fiscale geschenken blijven krijgen (5 miljard/jaar notionele intrestaftrek). De notionele intresten moeten afgeschaft worden, ze hypothekeren de Staatsbegroting zonder tegenprestatie inzake werkgelegenheid!

• Jongeren onder het minimumloon krijgen niets!

• De lonen zijn bevroren: de maximummarge van 0,3% komt neer op een loonsverhoging van € 2,5 per maand, terwijl de bedrijven winst maken (+ 37,4% voor de BEL20-bedrijven). Wij willen in de sectoren vrij onderhandelen over onze lonen.

• De harmonisering van het arbeiders- en bediendestatuut

• te weinig vooruitgang voor de arbeiders: de vooropzeg werd nauwelijks verlengd, terwijl wij 3 maanden per 5 jaar anciënniteit vroegen, de carenzdag blijft behouden.

• onaanvaardbare achteruitgang voor de bedienden: economische werkloosheid is definitief toegestaan (ten laste van de sociale zekerheid), de vooropzeg van de bedienden met een bruto maandloon hoger dan € 2.250 (de meeste bedienden) is behoorlijk afgeknot.

Wij weigeren het beleid van sociale afbraak te aanvaarden dat op deze manier wordt voorbereid!

Onder druk van Europa blijft onze automatische indexering bedreigd, worden de bedreigingen op ons wettelijk pensioenstelsel duidelijker en wordt een soberheidsbegroting voorbereid die de kleine inkomens dreigt te treffen, de sociale zekerheid en de openbare diensten; terwijl de banken - die met overheidsgeld gered werden - opnieuw buitensporige bonussen uitkeren, terwijl de bedrijven met overheidsgeld hun winsten opdrijven, terwijl er niks gebeurt om de grote inkomens correct te belasten.