Actie Nationale Dag van het Sociaal Forum

Nationale dag van het Sociaal Forum van België

Another world is possible

Deze Nationale dag van het SFvB vindt plaats op de vooravond van het Belgische Voorzitterschap van de Europese Unie en in de context van een globale crisis – financiële crisis, voedselcrisis, klimaatcrisis, economische en sociale crisis. Mensen over heel de wereld zijn er het slachtoffer van. Daarom organiseert het Belgisch Sociaal Forum een Nationale Actiedag om te zoeken naar alternatieven voor de huidige systeemcrisis. We willen het Belgische middenveld bijeenroepen om samen eisen te formuleren die we willen promoten bij de Belgische regering in het kader van het Europees Voorzitterschap.

11.00/12.00: Welkom

12.00/12.30: Openingssessie : Anatomie van de systeemcrisis
Met Francine Mestrum, Global Social Justice, lid van de Internationale Raad van het Wereld Sociaal Forum.

12.30/14.00: Workshops

· Financiële crisis: met Rudy Demeyer (11.11.11), Daniel Vandaele (ABVV-FGTB), Renaud Vivien (CADTM), François Gobbe (RJF)

· Vrouwenstrijd: met Jules Falquet (schrijfster van « De gré ou de force. Les femmes dans la mondialisation »)

· Sociale crisis en welzijn: met Jan Béghin (armoedestoppauvreté) en Christine Mahy (Réseau Wallon voor de strijd tegen armoede)

· Migratie : met Souhail Chicha (onderzoeker in kapitaal theorie en de economische aspecten van discriminatie, Ecole du commerce de Solvay), Sylvie Copyans (Association SALAM), woordvoerder van CSP59 Lille (strijd in het migratiebeleid), Amel Wasfy (gevangene in het centrum 127 bis terwijl ze in verwachting was), Mathieu Bietlot (lid van de sociaal / politieke Commissie van Bruxelles Laïque

15.00/16.30: Workshops

· Conflicten en de nucleaire crisis : met de Minister van Buitenlandse Zaken (gevraagd), Hans Lammerant (Abolition 2000), het Internationaal Vakverbond (IVV), Eddy Van Lancker (federaal secretaris van het ABVV-FGTB)

· Voedsel crisis : met Xavier Delwarte (FUGEA), Jonas Hulsen (Greenpeace), Caroline Descartes (Oivo)

· Crisis en arbeidersstrijd : met Rudi Kennes (hoofddelegee ABVV-OPEL)

· Klimaatcrisis : met Thierry Jacques (MOC), Hervé Kempf (Le Monde)

Kleine ateliers:
Is een andere taal mogelijk? Met Georges Sossois (professor moderne talen – o.a.het Esperanto – en van economische wetenschappen)
Milieu-migranten: met Jessica Blommaert

17.00/18.00 : Slotplenum : De eisenbundel van het Belgsiche middenveld om uit de systeemcrisis te geraken
Met Anne Demelenne (ABVV-FGTB), Marc Becker (CSC), Arnaud Zacharie (CNCD-11.11.11), Bogdan Vandenberghe (11.11.11-KVNZB), Michel Genet (Greenpeace), Stefaan Declercq (Oxfam), Elisabeth Gauthier (Europees Sociaal Forum).

Debatten – tentoonstelling van foto’s en affiches – stands
Activiteiten voor kinderen – catering ter plaatse

Inkom: 5€ (1€ voor mensen met lage inkomens)

Monica Espinoza