Actu Nationale actiedag kleurt heel het land rood

Nationale actiedag kleurt heel het land rood

Vakbond ABVV | Nationale interprofessione actiedag Foto Betoging Gent

Samen met het ACLVB hebben we vrijdag 4 maart  een nationale actiedag gehouden tegen het interprofessioneel akkoord (IPA) en het bemiddelingsvoorstel van de regering (IPA-bis).

In Brussel ging de autofabriek van Audi in Vorst volledig dicht en vond een protestmars plaats tot bij de Nationale Bank. Onze top ging er, samen met de top van de liberale vakbond, langs bij ontslagnemend premier Yves Leterme (CD&V).

Voorzitter Rudy De Leeuw maakte Leterme duidelijk dat we in de sectoren vrij willen kunnen onderhandelen over de lonen. De opgelegde marge van 0,3 procent is onaanvaardbaar. Maar de premier leek na afloop niet terug te willen komen op zijn plannen.

Rudy De Leeuw: “We zullen de vrijheid van onderhandelen zelf moeten afdwingen. Leterme krijg geen ruimte door de druk van de werkgevers(federaties) en de rechtse politieke partijen. Dat is zeer betreurenswaardig want de werknemers geven vandaag een zeer krachtig signaal door massaal actie te voeren. We hebben doelbewust niet heel het land platgelegd, maar als men morgen raakt aan de index, aan onze openbare diensten, aan onze (federale) sociale zekerheid én we krijgen geen antwoord op onze eis tot koopkrachtverhoging, dan zullen we onze acties moeten versterken."

De protestacties beperkten zich vanzelfsprekend niet enkel tot Brussel. Ook in andere steden waren er betogingen.

In Gent stapten ruim 2.000 militanten op in een mars van het Sint-Pietersplein naar de Kouter en terug.

In Leuven zijn ongeveer 2000 vakbondsmilitanten samengekomen op het Engels Plein.

In Antwerpen doken zowat 1.000 vakbondsleden op in de winkelstraat de Meir voor een verassingsactie. Ze blokkeerden de toegang tot de winkels van grote ketens en maakten duidelijk dat koopkracht essentieel is voor werknemers, klanten en winkels. Er waren ook verschillende acties en filterblokkades bij chemische bedrijven in de Antwerpse haven. Op de Grote Markt in Turnhout verzamelden rond de middag enkele honderden militanten. Dat was ook het geval in Mechelen en Hasselt.

Na de filterblokkades aan industriezones verzamelden de militanten uit West-Vlaanderen in Kortrijk voor een afsluitende bijeenkomst aan de Nationale Bank.

Het Waals ABVV hield een 24 urenstaking. Her en der werden stakersposten en filterblokkades georganiseerd. Verschillende bedrijven sloten de deuren.

Waarom een interprofessionele actiedag?

Ook na de aanpassing en verbetering door de Regering blijft het ontwerp van interprofessioneel akkoord ruim onvoldoende!

Brussel | actie aan de Nationale Bank

Vakbond ABVV | Nationale actiedag 4 maart 2011 Betoging Brussel