Actie Mars voor jobs

Mars voor jobs

Voor werk, respect en sociale rechtvaardigheid
Vakbondsbetoging op vrijdag 29 januari  in Brussel

In alle sectoren en regio’s treffen zware herstructureringen duizenden werknemers. Met bovenop vele individuele ontslagen in KMO’s. De werknemers zijn het slachtoffer van de financiële en economische crisis. De oorzaken: ongereguleerd kapitalisme, losgeslagen speculanten, hebzucht van management, maatschappelijk onverantwoord ondernemen, …
We nemen dit niet langer. We eisen een gereguleerde en duurzame economie. Een rechtvaardige maatschappij gestoeld op waardige jobs.

Daarom organiseren ACV, ABVV en ACLVB vrijdag 29 januari samen een mars voor werk, respect en sociale rechtvaardigheid in Brussel.

Deze betoging wordt georganiseerd door de drie vakbonden samen. Maar alle democratische organisaties die de eisen kunnen onderschrijven zijn welkom.

De belangrijkste eisen

• Stop het schaamteloos dumpen van werknemers
  • Behoud en creatie van jobs in België en in Europa
  • Meer jobs voor jongeren en werklozen
  • Geen overheidssteun meer aan bedrijven zonder voorwaarden inzake behoud en creatie van jobs
  • Verdediging van de werkgelegenheid in de openbare diensten
  • Begeleiding van werklozen en  opschorting van het systeem van controle op de beschikbaarheid, in afwachting van een grondige hervorming van dit systeem.

• Verzamelen Schumanplein - Oudergemselaan: 10 uur
  • Speechen: 10.45 uur
  • Vertrek: 11 uur
  • Parcours: van het Schumanplein via de Wetstraat en de kleine ring naar het Rogierplein

De ABVV-gewesten staan in voor de verplaatsing in groep met trein en bus. Er zullen ook speciale treinen worden ingelegd om bepaalde lijnen te versterken.
Meer informatie krijg je bij je gewestelijke afdeling.

Wie alleen reist, kan een B-evenemententicket kopen.
Dit biljet is geldig vanuit elk Belgisch station tot Brussel-Schuman op 29 januari 2010.
Prijs (heen- en terug in 2e klas):
· 8€ voor afstanden tot 60km
· 10€ voor afstanden van meer dan 60km
Dit biljet is beschikbaar aan de loketten van de NMBS vanaf woensdag 27 januari. U dient specifiek te vragen naar het B-evenementenbiljet met code 674.

Vanuit het station Brussel Centraal kan je de metro nemen naar het Schumanplein. Het metrostation Schuman zal echter gesloten zijn. Wij raden de deelnemers dus aan om af te stappen in het volgende station (Merode) en daarna het Jubelpark over te steken.

Tussen de stations Brussel Noord en Brussel Schuman worden pendeltreinen ingezet.