Actu 'Langdurig werklozen worden richting OCMW geduwd’

'Langdurig werklozen worden richting OCMW geduwd'

Vakbond ABVV | Rudy De Leeuw Foto Tim Dirven

In een paginagroot interview met de krant De Morgen waarschuwt ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw voor harde besparingen en een uitholling van de koopkracht.

De Morgen
Marjan Justaert & Johan Corthouts
Foto Tim Dirven

Over belastingen voor de rijken

"Aan de gewone man vragen ze nooit of hij akkoord gaat met belastingen of niet, hè. Natuurlijk is het positief dat het besef doordringt dat er iets moet gebeuren, maar niet op de voorwaarden van de rijken zelf. Belastingen zijn iets waarover de politiek beslist."

Over de regeringsonderhandelingen

"We willen zeker een regering, maar niet tegen elke prijs. De beperking van de werkloosheidsuitkeringen in de tijd kan voor ons niet door de beugel: wie vier jaar zonder werk zit, zou met serieuze problemen komen te zitten. Vergeet niet dat werkloosheid een ramp is qua inkomensval: als je geen gezinshoofd bent, gaat de uitkering pijlsnel naar beneden. De gemiddelde uitkering dient niet om een ligzetel of een mooie hangmat te betalen. Zoals het er nu voor staat, loodst men de langdurig werklozen in de richting van het OCMW."

Over de betaalbaarheid van de sociale zekerheid

"Zeggen dat we de vergrijzing niet kunnen opvangen, is stellen dat een aantal mensen geen toegang meer zal hebben tot kwalitatieve gezondheidszorg op hun oude dag. Weet je, dat zijn maatschappelijke keuzes. Er is rijkdom in dit land. Tijdens de crisis is het spaartegoed van de Belgen toegenomen met 40 miljard euro. Dat betekent dat er een groep is die kan bijdragen en die voor de keuze moet worden gesteld. En die via een aantal maatregelen aangesproken moet worden."

Over de index en de koopkracht

"Het is niet de index die bestreden moet worden, maar de inflatie. Bewezen is dat gas en elektriciteit veel te duur zijn. In vijf jaar tijd zijn die prijzen exponentieel gestegen. Of het winkelkarretje dat 20 procent duurder is geworden in vijf jaar tijd. Zonder index kun je het aan Sinterklaas vragen. Ik heb nog nooit een haalbaar voorstel hierover gehoord: elk voorstel dat aan de index raakt, haalt de koopkracht van de burgers naar beneden. En de koopkracht is de eerste motor van de economie."