Actie Klimaatmanifestatie

Klimaatmanifestatie

De Klimaatcoalitie verzamelt over heel België meer dan 80 organisaties rond het klimaat: milieuorganisaties,Noord-Zuid-organisaties, vakbonden, jongeren-bewegingen, .... Ook het ABVV is lid van de Klimaatcoalitie.

Vakbond ABVV | Klimaatmanifestatie

Vorig jaar, te midden van de verwachtingen die er rond de VN Klimaatconferentie van Kopenhagen gespannen waren, slaagde de Klimaatcoalitie er in om 15.000 mensen te verzamelen in Brussel om mee storm te lopen voor het klimaat en  m meer dan 10.000 mensen op het strand van Oostende te doen dansen voor het klimaat, opgenomen door Nic Balthasar.

Dit jaar liggen de verwachtingen voor de Klimaattop in Cancun (Mexico) niet zo hoog, maar de situatie blijft voor België, als Europees voorzitter, wel uitzonderlijk: onze politici zullen tijdens deze top de Europese delegatie moeten leiden. De Klimaatcoalitie wil dan ook de Belgische en Europese politici op hun verantwoordelijkheid wijzen.

Op zondag 28 november 2010, een dag voor het begin van de Klimaattop in Cancun, willen we met zoveel mogelijk mensen vanuit heel Europa zingen voor het klimaat. Op deze manier hopen we onze boodschap krachtig over te brengen aan de politici die de volgende dag zullen deelnemen aan de VN Klimaatconferentie in Cancun.

Programma

Om 14u verzamelen we in Brussel aan het Noordstation, waar iedereen al warm gemaakt zal worden door fanfares, koren, … Murgadil, een kleurrijke en muzikale bende, zal meteen de toon zetten. Omgeven door muziek, dans, kleur en gezang zullen we, onder begeleiding van enkele fanfares (Kermez à l'Est, Pas ce soir chérie, Fanfakids, ...) met de hele groep naar de Kunstberg trekken waar we onze boodschap een stem zullen geven.

Om 15u komen we toe op de Kunstberg. Daar zal de Murgafanfare Agrum klaarstaan, die op haar beurt voor exotische sferen zal zorgen. Op de Kunstberg zullen Vuile Mong (beter bekend met zijn Vieze Gasten) en een nog te bepalen Franstalige presentator ons gezamenlijk ‘het klimaatlied’ aanleren. 'Hey You' - een herwerking van 'Hey Jude' van The Beatles - zal over heel Brussel te horen zijn, ondersteund door de aanwezigheid van verschillende koren onder leiding van Marie Sophie Talbot (Urban Trad). We zullen met z'n allen een overweldigend koor vormen dat eensgezind een boodschap rond het klimaat de wereld instuurt.

We sluiten de dag af met getuigenissen van klimaatslachtoffers in België en elders in Europa.