Actu Kenia: massaal banenverlies en schendingen van vakbondsrechten

Kenia: massaal banenverlies en schendingen van vakbondsrechten

Vakbond ABVV | Kenia: massaal banenverlies en schendingen van vakbondsrechten

Het ABVV heeft de President van Kenia, Mwai Kibaki, aangeschreven om te protesteren tegen het massaal ontslag van werknemers in de thee-industrie.

Volgens schattingen van de vakbond KPAWU (Kenya Plantation and Agricultural Workers Union) werden door de ingebruikneming van industriƫle machines in 6 multinationals van deze sector ca. 80 000 werknemers getroffen door direct of indirect jobverlies.

Het ABVV protesteert tegen de willekeurige arrestaties, folterpraktijken, bedreigingen en intimidatie van werknemers die protestacties ondernamen tegen de ontslagen.

Het ABVV sluit zich aan bij het Internationaal Vakverbond (IVV) om de 6 multinationals (Unilever Tea Kenya Limited, James Finlay Flowers Limited, Eastern Province, George Williamson, Sotik Tea Company Limited en Sotik Highland) aan te klagen wegens het niet naleven van de democratische waarden en van de werknemersrechten zoals vastgelegd in de verdragen van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO).