Actu Jongeren niet straffen omdat ze geen werk vinden

Jongeren niet straffen omdat ze geen werk vinden

Vakbond ABVV | Jongeren niet straffen omdat ze geen werk vinden

Tienduizenden jongeren zullen vanaf 1 januari 2015 hun uitkering verliezen. Niet omdat ze geen werk zoeken, wel omdat ze geen werk vinden.

Sinds kort ontvangen tienduizenden jongeren een brief van de RVA met het slechte nieuws dat ze op 1 januari 2015 hun inschakelingsuitkering zullen verliezen.

• ABVV-leden

meer info over onze dienstverlening

Het gaat om schoolverlaters die een inschakelingsuitkering ontvangen van gemiddeld 500 euro per maand. De federale overheid heeft in 2012 het recht op zo’n uitkering beperkt tot maximaal drie jaar. In 2015 komt daaraan dus een einde voor wie in de tussenliggende periode geen werk gevonden heeft of onvoldoende dagen gewerkt heeft om die vervaldag te laten opschuiven. Deze jongeren zullen worden uitgesloten, kunnen geen uitkering meer ontvangen en zullen noodgedwongen bij het OCMW moeten aankloppen. De gemeentebesturen mogen hun borst natmaken wat ze zullen overspoeld worden met aanvragen.

Sociaal bloedbad

“Hiermee dreigt een sociaal bloedbad," vreest Caroline Copers, algemeen secretaris van het Vlaams ABVV. “Het is ronduit absurd dat jongeren gestraft worden omdat ze de pech hebben geen werk te vinden. Want voor alle duidelijkheid: het gaat wel degelijk om jongeren die hun werkwilligheid al bewezen hebben, want anders krijgen ze sowieso geen inschakelingsuitkering. Ook jongeren die hun best doen zijn dus de pineut."

Het ABVV eist daarom van de federale regering de onmiddellijk afschaffing van de maatregel om de inschakelingsuitkering na drie jaar stop te zetten. Want anders dreigt een grote groep mensen nog meer in de armoede geduwd te worden. De overheid moet deze jongeren net beter begeleiden naar een duurzame job in plaats van hen in de kou te laten staan.

Het is niet dat die jongeren op drie jaar tijd nooit gewerkt hebben. “Bij gebrek aan beters sukkelen ze echter vaak van de ene kortstondige interimjob in de andere," verduidelijkt Copers. “Het probleem hiermee is dat ze te kort werken om rechten op te bouwen, want daarvoor moeten ze 312 dagen gewerkt hebben, anders stopt hun uitkering. Maar het absurde hieraan is dat ze daarmee vaak ook door de mazen van het net van de VDAB-begeleiding vallen: ze werken te weinig om uit het systeem van de inschakelingsuitkering te geraken, maar soms ook te veel om begeleiding te krijgen van de VDAB."

Geen slechte wil

Als je steeds maar tijdelijke contracten hebt met daartussen werkloosheidsperiodes, dan kan je je hele leven lang "jonge werkloze" blijven.

Het krediet van 36 maanden inschakelingsuitkeringen kan immers verlengd worden naargelang periodes waarin je werkt (9 maanden werken = verlenging met 9 maanden van je recht op inschakelingsuitkeringen), maar als je opnieuw werkloos wordt na de gewerkte periodes, dan blijf je "werkloze op basis van je studies".

Als je jonger dan 36 jaar bent en nog geen vaste baan gevonden hebt, dan moet je, om uit het statuut van artikel 36 te geraken (= beroepsinschakelingsuitkeringen) en "gewone werkzoekende" te worden (dit wil zeggen uitkeringsgerechtigde zonder beperking van de –weliswaar in de tijd dalende of degressieve uitkeringen), gedurende een bepaalde periode een aantal dagen gewerkt hebben, nl.

• ofwel 312 dagen gedurende de 21 maanden voorafgaand aan de uitkeringsaanvraag;
  • ofwel 468 dagen gedurende de 33 maanden voorafgaand aan de uitkeringsaanvraag;
  •  ofwel 624 dagen gedurende de 42 maanden voorafgaand aan de uitkeringsaanvraag.

Met een grillig loopbaanbegin gevuld met korte contracten of interim-werk, kan je dus nooit het benodigde aantal arbeidsdagen bereiken en kan je dus eeuwig "jonge werkloze" blijven. Dat is toch, zeker in crisistijd, nauwelijks de schuld van de jongere zelf te noemen? En het botweg schrappen van de uitkering zal daar niks aan veranderen.

Wij helpen je verder!

ABVV-leden die hun inschakelingsuitkering dreigen te verliezen krijgen van ons een persoonlijke brief met meer informatie over begeleiding, infosessies en acties bij hen in de buurt.

Noteer alvast maandag 10 maart in je agenda. Onze gewestelijke afdelingen organiseren dan lokale acties en/of infosessies. Wees erbij!  Meer info bij je ABVV-gewest.

Vanzelfsprekend staan de ABVV-medewerkers in onze afdelingen altijd klaar om elke werkzoekende verder te helpen!

• Voor vragen over jouw individueel dossier kan je terecht bij jouw plaatselijk ABVV-werkloosheidskantoor (klik op de kaart), raadpleeg je dossier online op Mijn ABVV.

• Voor individuele of collectieve begeleiding, infosessies, vragen over werk zoeken, solliciteren, je VDAB-traject of voor het volgen van opleidingen,… kan je in Vlaanderen terecht bij medewerkers van onze loopbaandienstverlening.

• In Brussel neem je voor begeleiding contact op met het begeleidingsteam van de werkloosheidsdienst.