Actie Jobs4climate-conferentie

Jobs4climate-conferentie

De Klimaatcoalitie, een groep van een 70-tal middenveldorganisaties  waarvan ook het ABVV lid is, lanceerde eind maart haar nieuwe campagne: Jobs4Climate. Deze campagne wil de sociaaleconomische meerwaarde van een duurzaam klimaatbeleid belichten.

Duurzaam investeren = jobs creëren

De Klimaatcoalitie becijferde dat duurzame investeringen in woningrenovatie, hernieuwbare energie, een slim elektriciteitsnet en milieuvriendelijk vervoer maar liefst 60.000 bijkomende jobs in België kunnen opleveren. Het gaat om investeringen die goed zijn voor mens én milieu!

Conferentie

De campagneboodschap werd massaal verspreid onder de achterban, bestaande uit zo’n 70 organisaties. De militanten van deze 70 organisaties blazen verzamelen om in naam van de coalitie een sterke boodschap over te maken aan de volgende regering.

Programma

• 14u15-14u45: Voorstelling van de belangrijkste bevindingen uit de 5de IPCC-rapporten
    (Frank Pattyn, glacioloog ULB)
  • 14u45-15u15: Toelichting van de studie: scenario’s voor een koolstofarm België tegen 2050
    (Vincent Van Steenberghe, FOD Leefmilieu).
  • 15u15-15u30: Jobcreatie door duurzame investeringen: de bevindingen van de Klimaatcoalitie
    (Mathias Bienstman, voorzitter Klimaatcoalitie).
  • 16u00-16u30: Getuigenissen van vakbondsafgevaardigden Robert Vertenueil (federaal secretaris FGTB sector bouw), Chris Vanmol (nationaal secretaris sectorverantwoordelijke G&E, ACV Bouw - Industrie & Energie) en anderen over de energietransitie.
  • 16u30-17u30: Gedachtewisseling over de nood aan investeringen in de energietransitie, de financiering ervan en de grootste klimaatuitdagingen voor de nieuwe regeringen met Marie-Hélène Ska (ACV-CSC), Jean-François Tamellini (ABVV-FGTB), Lieze Cloots (Bond Beter Leefmilieu), Sarah Lamote (11.11.11) en Natalie Eggermont (De Trein blijft Rijden).

Randanimatie

• Muzikale noot door B-Road Bastards
  • Videomateriaal campagnes Klimaatcoalitie: Sing for the Climate en Jobs4Climate
  • Hapje en drankje in café Bota en op terras Kruidentuin

Praktisch

• Zaterdag 7 juni
  • 14 tot 18 uur
  • zaal l'Orangerie in cultuurcentrum Botanique, Koningsstraat 236, 1210 Brussel.
  • Gratis toegang, maar wel op voorhand inschrijven via dit webformulier of per mail aan info@klimaatcoalitie.be.