Herdenking Renault

Herdenking en tentoonstelling: ABVV herdenkt 20 jaar Renault

Op maandag 27 februari wordt de sluiting van Renault Vilvoorde uitvoerig herdacht. Dit gebeurt als samenwerkingsverband tussen ABVV-Metaal Vlaams-Brabant, Linx+, de stad Vilvoorde en Curieus Vilvoorde.

De directie van Renault besliste 20 jaar geleden dat de autofabriek in Vilvoorde dicht moest. Hierbij verloren 3.098 mensen hun job.

In de oude fabrieksgebouwen van Renault op de Schaarbeeklei zal een tentoonstelling worden georganiseerd over de geschiedenis van de fabriek, het leven in de omgeving, de onverwachte sluiting, het sociaal conflict en de gevolgen. De fabriek werd indertijd maandenlang bezet. Pas na vijf maanden werd er een sociaal akkoord bereikt.

Het gebeuren leidde ook tot de wet-Renault, die werkgevers verplicht bij collectief ontslag een informatie- en consultatiefase te organiseren met de vakbonden. Op 23 en 24 februari wordt de tentoonstelling opengesteld voor scholen, op 25 en 26 februari kan het grote publiek deze komen bezoeken.

Op maandag 27 februari, precies 20 jaar na de aankondiging van de sluiting, organiseert ABVV Metaal Vlaams-Brabant een herdenkingsdag waarop ondermeer eenieder die 20 jaar geleden mee actie voerde welkom is.

Hoogtepunt wordt een bijeenkomst aan het kunstwerk 'De Vuist' van de Vilvoordse beeldhouwer Rik Poot dat zich bevindt op de rotonde aan de Woluwelaan en de Luchthavenlaan. Deze 8 meter hoge stalen gebalde vuist staat symbool voor de protestactie die de werknemers indertijd gevoerd hebben tegen de sluiting.