Actu Handen af van index

Handen af van onze index !

Vakbond ABVV | Actie 27 mei 2011

Vrijdag 27 mei gaf het ABVV het startschot voor zijn campagne ter verdediging van de automatische indexering van lonen en sociale uitkeringen. We deden dat met een actie bij de uitgang van de winkels in het Westland Shopping Center te Anderlecht.

ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw informeerde de consumenten over het belang van de automatische loonindexering. Die zorgt ervoor dat onze lonen en uitkeringen mee evolueren met de prijzen. Zo houdt onze koopkracht stand. Zonder indexeringen zouden we op enkele jaren tijd straatarm zijn.

Vakbond ABVV | Actie 27 mei 2011

De voorzitter benadrukte dat het ABVV het indexsysteem met met hand en tand verdedigt, zeker na de afwijzing van het interprofessioneel akkoord. Verder wees hij erop dat dit systeem nog steeds bedreigd wordt, hoewel het zijn degelijkheid bewezen heeft door de werknemers en de sociale uitkeringstrekkers tegen de stijgende levensduurte te beschermen. Deze boodschap werd goed ontvangen door de klanten. Ze kregen een pamflet en enkele goudstukken … in chocolade, als symbool voor de index die goud waard is.

Samen met deze campagne lanceren we de Themapagina Index waar je onze standpunten over het indexsysteem kan lezen. Je komt te weten hoe het systeem werkt, welke vooroordelen er circuleren, en of het een goed idee is om de index te hervormen. Je wilt zelf ondervinden waarom indexering belangrijk is? Volg Marianne en Luc doorheen hun tocht in de supermarkt. En speel zelf het index-spel !

Voor het ABVV is het behoud van de koopkracht van essentieel belang voor iedereen: de werknemers, de uitkeringstrekkers, maar ook de handelaars, want de koopkracht op peil houden is goed voor de economie.

Automatische indexering is  geen luxe, maar een noodzaak!

Vakbond ABVV | Rudy De Leeuw | Actie 27 mei 2011

Vakbond ABVV | Rudy De Leeuw en Anne Demelenne | Actie 27 mei 2011