PB Guy Ryder nieuwe directeur-generaal van IAO

Guy Ryder nieuwe directeur-generaal van IAO

Guy Ryder (1956, UK) is vandaag verkozen tot de nieuwe directeur-generaal van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO). Hij volgt aan het hoofd van dit agentschap van de Verenigde Naties de Chileense diplomaat Juan Somavia op. Somavia was sinds 2003 directeur-generaal van de IAO en zette de organisatie op de wereldkaart. Zo neemt de IAO sedert enkele jaren deel aan de G20. De verkiezing van Guy Ryder komt er net voor de 101ste conferentie van de IAO in Genève op woensdag 30 mei van start gaat.

Guy Ryder Foto IAO
Guy Ryder directeur-generaal IAO

Guy Ryder werd in 1956 geboren in Liverpool. Hij startte in 1981 zijn carrière op de internationale dienst van de Engelse vakbondskoepel TUC. Al snel groeide hij door naar een internationale vakbondscarrière. Na een eerste passage bij de IAO werd hij algemeen secretaris van het Internationaal Verbond van Vrije Vakvereningen (IVVV). In deze hoedanigheid werkte hij in 2006 mee aan de oprichting van de wereldvakbond IVV (Internationaal Vakverbond). Het toenmalig WVA (Wereldverbond van de Arbeid) en het IVVV bundelden toen hun krachten in deze organisatie.

Op een moment dat het economische en sociale wereldgebeuren kraakt in zijn voegen is de verkiezing van Guy Ryder een zeer belangrijk signaal. Namens hun organisaties wensen Marc Leemans en Claude Rolin, voorzitter en algemeen secretaris van het ACV, Rudy De Leeuw en Anne Demelenne, voorzitter en algemeen secretaris van het ABVV, en IAO ondervoorzitter Luc Cortebeeck Guy Ryder alle succes toe met deze belangrijke maar ook delicate opdracht.

De IAO werd in 1919 opgericht in de schoot van de Volkenbond. De IAO moest na de gruwel van de Eerste Wereldoorlog de vrede helpen versterken. De IAO werd opgericht vanuit het idee dat een duurzame vrede niet mogelijk zou zijn zonder sociale rechtvaardigheid en sociaal overleg. Dat verklaart ook de unieke structuur van de IAO. Het is het enige VN-agentschap dat tripartiet is samengesteld uit vertegenwoordigers van regeringen, werkgevers en werknemers.