Actie Grote Parade

De Grote Parade van Hart boven hard

De Grote Parade op zondag 29 maart moet dé betoging worden van iedereen die het onrechtvaardige besparingsbeleid van de regeringen Bourgeois en Michel niet pikt. En daar horen wij en onze leden natuurlijk ook bij!

Meer en meer burgers, gezinnen, verenigingen, jongeren, … beginnen het direct te voelen. Onder het harde besparingsbeleid van de Vlaamse en de federale regering wordt het leven duurder en schraler. Niet alleen jobs verdwijnen, zelfs vervangingsinkomens worden geschrapt. Van de lijnbus tot de bibliotheek, van de kinderbijslag tot het recht op studeren: steeds meer gemeenschappelijke voorzieningen staan op de tocht.

Alleen of met een kleine groep hou je die maatregelen moeilijk tegen. Enkel samen kunnen we aan de bel trekken. Daarom is er De Grote Parade van Hart boven Hard en Tout Autre Chose.

ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw over Hart boven Hard:

"Hart boven Hard is een belangrijk initiatief dat we allemaal heel erg moeten koesteren. Met z’n allen gaan we voor een warme samenleving. Samen met alle middenveldorganisaties, met de gezinnen, de kunstenaars, de jongeren, de werknemers… Want samen zijn we zoveel sterker en samen dwingen we de regeringen een koerswijziging in te zetten… naar een socialer beleid dat voor iedereen goed is. Stuk voor stuk getuigen de maatregelen, uitspraken... ideeën, ‘proefballonnetjes’… van deze regeringen van een maatschappijvisie die haaks staat op de waarden van het ABVV. Meer nog, zij gaan regelrecht in tegen alles waar de vakbonden voor staan. Bijna elke gelegenheid wordt te baat genomen om met de meest liberale, de meest anti-werknemers en de meest anti-sociale maatregelen, dit land en zijn inwoners te schofferen."

Hart boven hard?

Hart boven Hard heeft als nieuwe burgerbeweging de wind in de zeilen omdat het oog heeft voor de problemen van iedereen. Hart boven Hard verenigt burgers en grote en kleine organisaties, om samen de kaalslag op zoveel terreinen tegen te gaan. Allemaal samen, verbonden in het gezamenlijk verzet. Het ABVV was van bij de opstart betrokken, samen met jongeren-, studenten-, vrouwen-, armoede-, en vele andere organisaties.

Hart boven Hard ondersteunt overigens ons syndicaal protest tegen de antisociale regeringsbeslissingen, wat mee een frisse bries door onze stakingsacties van het najaar deed waaien. Hart boven Hard was nadrukkelijk aanwezig op de grote betoging van 6 november 2014 en tijdens de stakingen van december 2014 werden o.a. fietstochten georganiseerd langs de piketten.

10 Hartenwensen

De Grote Parade sluit perfect aan bij onze syndicale acties maar is veel breder omdat meer maatschappelijke thema’s aan bod komen. Inhoudelijk draait de Grote Parade rond 10 hartenwensen. Het ABVV staat achter Hart boven Hard en de hartenwensen.

• Samen rijk
  • Eerlijke belastingen!
  • Sterk jong en oud!
  • Stop armoede!
  • Werkbaar werk!
  • Leefbare buurt!
  • Diversiteit is realiteit!
  • Eco is logisch!
  • Wees wereldwijs!
  • Doe de democratie!

We willen tonen dat het verzet tegen de eenzijdige maatregelen op de kap van de gewone burger breed wordt gedragen. En daar kan jij voor zorgen. Kom op straat! Breng vrienden mee!

Praktisch

Het ABVV roept al zijn leden en hun gezinsleden op om mee op straat te komen tijdens de Grote Parade:

• zondag 29 maart 2015
  • 13u in Brussel, aan het station Brussel-Noord
  • Neem contact op met je ABVV-gewest  voor praktische afspraken (inschrijven, onthaal in de grote stations, terugbetaling treintickets, …).
  • 13u – Aankomst Noordstation – opstellen per Hartenwens Albert II laan
  • 14u – Vertrek via Emile Jacqmainlaan, Anspachlaan, Lombardstraat, Sint-Jans Plein, Sint Jansstraat
  • 15u30 – Aankomst Albertinaplein
  • 16u00 – Speeches