Actie Europese actiedag tegen blinde bezuinigingen

Europese actiedag tegen blinde bezuinigingen

Het Europees Vakverbond (EVV) roept op om op woensdag 15 december te protesteren tegen de wilde bezuinigingsmaatregelen voor allen en de royale bonussen voor enkelen.

Vakbond ABVV | Europese actie 15/12/2010

Veel Europese landen hebben zich, met de hete adem van de financiële markten in de nek, overgegeven aan een bezuinigingsbeleid. Hierbij laten ze de steunmaatregelen varen die ze bij het begin van de crisis hadden genomen, ook al hadden deze maatregelen de gevolgen van de crisis nog enigszins opgevangen.

We mogen natuurlijk niet toelaten dat de openbare financiën er nog verder op achteruitgaan, aangezien de werknemers daar op termijn als eerste het gelag voor zouden betalen. Te vroeg het einde van de crisis afkondigen, zou dramatische gevolgen kunnen hebben. Maar blijkbaar ontbreekt de wil om in in Europa een gemeenschappelijk steunbeleid uit te werken, om tot een grotere fiscale coördinatie te komen. Is het dan echt “ieder voor zich"? We lopen het risico om in een spiraal van bezuinigingen en in een nieuwe economische crisis te verzeilen: de soberheidsval.

De oplossing voor de crisis ligt niet in blinde bezuinigingen,
maar in werk en duurzame groei.

Overal in Europa organiseren vakbonden het protest tegen deze bezuinigingen die nefast zijn voor de economie en de mensen.

Op woensdag 15 december zullen er manifestaties zijn in Brussel, Luxemburg, Londen, Dublin, Bern, Praag, Rome, Madrid en in verschillende Duitse steden (Stuttgart, Dortmund, Kassel, Erfurt, Kiel, Berlijn). In Portugal en Griekenland wordt een algemene staking georganiseerd.

Praktisch

In Brussel organiseren de drie Belgische vakbonden en het EVV een symbolische actie bij het hoofdkwartier van de Europese Commissie op het Schumanplein. We verzamelen om 11u30.