PB Equal Pay Day - 25 maart 2011

Equal Pay Day - 25 maart 2011

Er bestaat in ons land nog altijd geen loongelijkheid v/m.

Daarom organiseren zij-kant, de progressieve vrouwenbeweging  en ABVV de zevende editie van Equal Pay Day, de dag voor gelijk loon v/m. Equal Pay Day is de dag tot wanneer vrouwen langer moeten werken om op jaarbasis evenveel te verdienen als wat mannen in één jaar al verdienden.

De loonkloof bedraagt vandaag gemiddeld 22, 93% of afgerond 23% (bruto, op maandbasis, deeltijds werk inbegrepen). Vorig jaar was dat 23,46%. Een heel kleine verbetering dus. Om grotere stappen vooruit te zetten, zullen dit jaar op 25 maart opnieuw honderden militanten en vrijwilligers op diverse openbare plaatsen en in bedrijven actie voeren.

De EPD-campagne focust dit jaar specifiek op de pensioenproblematiek.
Waarom het thema pensioenen?

MINDER VERDIENEN IS LANGER WERKEN. Je loon nu bepaalt later je pensioen!

Vijf factoren die je loon en later ook je pensioen bepalen:

1. Je studiekeuze
    Onze oplossing? In het onderwijs moet meer aandacht komen voor roldoorbrekende studiekeuzes. Een bewuste studiekeuze is belangrijk voor je studieloopbaan en voor je latere kansen op de arbeidsmarkt.

2. Je job
    Onze oplossing? Betere lonen voor zgn. ‘vrouwensectoren’ en ‘vrouwenberoepen’ en meer roldoorbrekende bedrijfs- en sectorprojecten zijn absoluut nodig.

3. De loopbaanonderbrekingen
    Onze oplossing? Voldoende, kwaliteitsvolle en betaalbare opvang voor kinderen en voor andere zorgafhankelijke personen. Een gezinsvriendelijke arbeidsorganisatie (dit is ook goed voor mannen), en betere lonen voor vrouwen.

4. Deeltijds werk
    Onze oplossing? Deeltijdse werknemers beter informeren over hun rechten en verder werk maken van het verbeteren van hun rechten inzake toegang tot betaald educatief verlof, de inkomensgarantie uitkering en het minimumpensioen.

5. De zogenaamde gelijkgestelde perioden
    Onze oplossing?  De huidige gelijkgestelde perioden behouden en werkgevers verplichten om werknemers te informeren over de gevolgen van al dan niet vrijwillige loopbaankeuzes (o.m. tijdskrediet en deeltijds werken) op korte en lange termijn.

Hieronder vind je het persdossier, de folder,de affiche en de flyer van de film van de EPD-campagne 2011. Meer informatie over de nationale en regionale acties op 25 maart krijg je later. Alle nuttige info staat ook op www.equalpayday.be, en op www.zij-kant.be.

In het kader van Equal Pay Day promoten ABVV en zij-kant bovendien de Britse film ‘Made in Dagenham’ die vanaf 9 maart in de bioscopen loopt en het waargebeurde verhaal brengt van de staking in juni 1968 in de Fordfabriek in Dagenham, toen de werkneemsters strijd voerden voor gelijk loon m/v.