Actie Equal Pay Day 2011 - dag voor gelijk loon

Equal Pay Day: dag voor gelijk loon

Vakbond ABVV | Affiche Equal Pay Day 2011Er bestaat in ons land nog altijd geen loongelijkheid tussen vrouwen en mannen. Daarom organiseren we samen met de progressieve vrouwenbeweging zij-kant jaarlijks Equal Pay Day, de dag voor gelijk loon.

Equal Pay Day is de dag tot wanneer vrouwen gemiddeld langer moeten werken om op jaarbasis evenveel te verdienen als wat mannen in één jaar al verdienden.

Equal Pay Day vindt eind maart plaats. Dit tijdstip is niet toevallig gekozen. Het staat symbool voor de grootte van de loonkloof. Als de loonkloof tussen vrouwen en mannen verkleint, dan verschuift Equal Pay Day naar een vroeger tijdstip in het jaar. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook wanneer de loonkloof groter wordt.

De jaarlijkse berekening van Equal Pay Day gebeurt op basis van officiële en betrouwbare statistieken.

De loonkloof bedraagt vandaag gemiddeld 23%. Dit percentage gaat uit van de brutolonen van vrouwen en mannen in de privé-sector, op maandbasis, deeltijds werk inbegrepen. Onze Equal Pay Day indicator houdt op die manier rekening met de invloed van de factor arbeidsduur.

Via een eenvoudige rekensom valt de symbolische datum van Equal Pay Day dit jaar op 25 maart 2011.

vrouwen verdienen gemiddeld 23 % minder per jaar dan mannen

om te verdienen wat een man verdient in 1 jaar tijd moeten vrouwen dus langer werken

23 % van 365 dagen = 84 bijkomende dagen

vrouwen werken dus ongeveer 3 maanden langer, tot 25 maart in 2011

Overzicht lokale acties op 25 maart

• Antwerpen
    Pers en publieksactie aan het Centraal Station van 7 tot 9u , in aanwezigheid van Caroline Copers, algemeen secretaris Vlaams ABVV en Caroline Gennez, voorzitter sp.a.

• Mechelen + Kempen
    Actiedag op de Botermarkt te Mechelen, ABVV-stand van 11u tot 15u.
    Om 19u30 opent de tentoonstelling “Straffe Madammen" in het kantoor ABVV Mechelen (initiatief en productie van Linx+). Gevolgd door een lezing van Kristien Hemmerechts.

• Vlaams Brabant
    Flyeractie op parking Makro Machelen van 9 tot 10u30.
    Flyeractie met amateurtheater in de Diestsestraat, de winkelstraat van Leuven ter hoogte van de Inno van 10u30 tot 12u30.

• Oost-Vlaanderen
    Flyeractie tijdens de ochtendspits aan het station in Gent (Sint-Pieters), Sint-Niklaas, Aalst, Dendermonde, Oudenaarde, Eeklo, Zottegem.
    Publieksactie op het Groot Kanonplein te Gent (tussen Vrijdagmarkt en Lange Munt) van 11 tot 13u.

• West-Vlaanderen
    Actie door ABVV-jongeren en Animo-jongeren in Roeselare: verspreiding info over studie- en beroepskeuze voor jongeren op het Polenplein van 7u30 tot 9u.
    Ludieke actie door vrouwelijke gemeenteraadsleden in de gemeenteraad van Oostende om 17u30.

• Limburg
    Toelichting rond EPD in rust-en verzorgingstehuis Zonnestraal te Hasselt (7septemberlaan 13), van 10 tot 12u.
    Filmvertoning “Made in Dagenham", met introductie door minister Ingrid Lieten, Roxy, Koersel, 20u.

• Brussel
    Flyeractie aan het Centraal Station van 7u30 tot 8u30.
    Acties in bedrijven

Voor een gedetailleerd overzicht met de contactgegevens van de verantwoordleijken van de lokale acties: klik hier.

Acties in Charleroi, Verviers, Bergen, Louvain-la Neuve, Nijvel, La Louvière, Luik: klik hier