Actie Dag van de Uitzendkracht

Dag van de Uitzendkracht

Uitzendkrachten zijn geen wegwerpkrachten

Men mag over uitzendwerk vertellen wat men wil, dat het nodig is voor de economie, dat je er ervaring mee opdoet, dat het uitzicht geeft op vast werk, dat het beter is dan niets. Maar al die argumenten zijn geen excuus om mensen te behandelen als wegwerpartikelen.

Uitzendkrachten zijn geen wegwerpkrachten. Met die slagzin houden we met het hele ABVV op 9 oktober opnieuw een Dag voor de rechten van Uitzendkrachten. Met acties overal in het land (concrete info volgt nog). En met een speciaal magazine dat we uitdelen en ook in ons ledenblad De Nieuwe Werker wordt ingelast.

Doe mee met onze campagnedag.

Campagnewebsite www.rechtenuitzendkracht.be

Overzicht lokale acties

Zeg samen met het ABVV dat uitzendwerk niets meer te maken heeft met flexibiliteit. Het is sollen met de mensen. Het is ze al te vaak van hot naar her sturen, al te vaak jaren aan een stuk, met loze beloften, en met veel te veel misbruik.

Zeg samen met het ABVV dat uitzendkrachten meer respect moeten krijgen. Meer zekerheid, meer rechten. Er mag geen plaats zijn voor rommeljobs.

Onze eisen

Wij willen

• Goede contracten voor uitzendkrachten. Een contract vanaf dag één van een opdracht. Niet op dag twee zoals het nu mag, en niet nu of dan of nooit zoals het al te vaak gebeurt. Want zolang een uitzendkracht geen contract in handen heeft, staat de deur open voor gesjoemel, voor werk zonder loon, voor opdrachten zonder afgesproken duurtijd.
  • Een aanwervingsplicht nu er regels zijn die toestaan om uitzendwerk te gebruiken voor de selectie van vast personeel.
  • Dat uitzendkrachten volwaardige anciënniteit opbouwen. Als ze een vast contract krijgen in een bedrijf moet hun interimperiode voluit meetellen voor de bepaling van hun rechten en voordelen.
  • Het einde van de dagcontracten. Er is nu wel een nieuwe regelgeving die opeenvolgende dagcontracten aan banden legt. Maar daarmee zijn ze nog niet weg. En dagcontracten, dat zijn de ergste rommeljobs.

Overzicht lokale acties

Uitdelen magazine InterimZone, sensibilisering, informatie, dienstverlening.

• Antwerpen
    Centraal Station Antwerpen van 7 tot 8.30u
    Berchem Station van 7 tot 8.30u

• Brussel
    Vanaf 12.30u op het Brouckèreplein. Optocht met vuilbakken naar de Nieuwstraat (Finistèrekerk)

• Limburg - Hasselt
    Vanaf 7.30 tot 9u aan de technische scholen in Hasselt (Vilderstraat)
    Vanaf 11u op U Hasselt hogescholen (campus Diepenbeek) en U Hasselt

• Mechelen
    Van 11u tot 14u op de Botermarkt te Mechelen
    Viskraam om eendjes te vangen, slechts enkelen met een vast contract als prijs. ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw en algemeen secretaris Vlaams ABVV Caroline Copers werpen ook de hengel uit.

• Oost-Vlaanderen
    Dendermonde, Oudenaarde en Aalst: bezoek aan uitzendkantoren
    Gent: tijdelijk stort bij Honda/DSV, Skaldenpark 5 (inrit Hallèns)

• Vlaams-Brabant - Zaventem